Helyrajz III. - Integrált áramkör - AKKU kulturális és esélyegyenlőségi telephely

  • Kovács Bálint
  • 2009. február 19.

Trafik

Vagy száz méterre a Szódától, kőhajításnyira a Szimplától, a Kazinczy és a Wesselényi utca sarkán 1975 óta áll az Elektrotechnikai Múzeum. Ha áthaladunk a kapualjon, rögvest a szocializmusban találjuk magunkat: régről ismerős, nemigen működő, letagadhatatlanul káeurópai fényreklámok fogadnak. Az egyik falon az antikváriumok nagy szemű baglya virraszt, a másikon monumentális felirat: "Jób", majd új sorban "arát". Továbbhaladunk, és benyitunk a túloldali épületbe, amely annak idején Budapest első áramátalakító alállomása volt: a hatvanas évek elejéig innen látták el egyenárammal a belvárost. A 16 méter belmagasságú hodályt aztán - horizontálisan - feldarabolta az Elmű: onnantól három szinten tett jó szolgálatot mint mérőóra-hitelesítő intézet. A mérhetetlen izgalmaknak századunkra vége szakadt, csak a szomszédos múzeum őrzi a feszültséget. No meg az új hely, a neve: AKKU. Kovács Bálint

AKKU kulturális és esélyegyenlőségi telephely

Vagy száz méterre a Szódától, kőhajításnyira a Szimplától, a Kazinczy és a Wesselényi utca sarkán 1975 óta áll az Elektrotechnikai Múzeum. Ha áthaladunk a kapualjon, rögvest a szocializmusban találjuk magunkat: régről ismerős, nemigen működő, letagadhatatlanul káeurópai fényreklámok fogadnak. Az egyik falon az antikváriumok nagy szemű baglya virraszt, a másikon monumentális felirat: "Jób", majd új sorban "arát". Továbbhaladunk, és benyitunk a túloldali épületbe, amely annak idején Budapest első áramátalakító alállomása volt: a hatvanas évek elejéig innen látták el egyenárammal a belvárost. A 16 méter belmagasságú hodályt aztán - horizontálisan - feldarabolta az Elmű: onnantól három szinten tett jó szolgálatot mint mérőóra-hitelesítő intézet. A mérhetetlen izgalmaknak századunkra vége szakadt, csak a szomszédos múzeum őrzi a feszültséget. No meg az új hely, a neve: AKKU.

Az Elmű és a hetedik kerület először 2005-ben adott lehetőséget arra, hogy az épület kipróbálja magát kultúrházként - s minthogy a kísérlet bejött, tavaly nyáron a kultuszminisztérium megvásárolta az ingatlant, és használatra átadta a kerületnek. Az pedig megbízta a már 2002 óta az AKKU megnyitásán dolgozó csapatot; a művelethez persze nem ártott a minisztérium támogatása sem. Legtöbben - mint mi is - először a tavalyi őszi fesztivál belépőjegyein találkozhattunk vele: egy jegyért ingyen koktél járt akkor; s ahogy várható volt, a forgalom fel is pörgött, bár a hangulat elmaradt az átlagos kocsmákétól. Ez persze nyilván nem zavart volna, ha akkor is tudjuk, amit most: hogy a kocsma - vagy ahogy itt hívják: Töltőállomás - minősítésével csak a felszínt kapargatjuk.

"Ez a hely nem a kocsmáról szól, az nincs is máskor nyitva, csak programokhoz kapcsolódóan - magyarázza Horgas Péter, a hely ügyvezetője -, az AKKU egy

kortárs művészeti alkotóház,

aminek a kiépítéséhez nyugalomra van szükség. Nem lehet, hogy a földszinten kocsma üzemeljen, amíg az első emeleten valaki zongorán gyakorol, a másodikon pedig egy színházi előadást próbálnak." Az AKKU földszintjén a nemdohányzó (!) báron kívül egy színpad és alkalmanként kiállítások, az első emeleten próbatermek és kiállítások, a másodikon pedig fotóműteremnek, irodának és színházi bemutatókra, koncertre alkalmas tereket alakítottak ki. Igaz, semmi sincs kőbe vésve: a helyszíneket a fellépő művészek igényei szerint alakítják - ideértve a mobil falak felhúzását is az elektronikus zene jobb hangzása érdekében, vagy az egyes terek átfestését -, az egyik színházi performansz például már a liftben elkezdődött, de volt már koncert az egyik sarokban is. "A kortárs zene jelenléte mellett - az AKKU-ban gyakorol például a nemzetközileg elismert Accord vonósnégyes - fontos, hogy olyan szabadságot kapjanak tőlünk az itt fellépő művészek, amire máshol nincs lehetőség" - summáz Horgas Péter. Igaz, ami igaz, például egy másodéves színművészetis rendező-hallgatónak ritkán van lehetősége egy egész emeletet bejátszani - mint itt, egy év végi, '68-as témájú performanszon.

A térhasználat mindazonáltal nem csak a művészi szabadság garantálása végett fontos az AKKU-ban: nem elhanyagolható tényező az sem, hogy a földszint - a belvárosban egyedülálló módon - teljes egészében akadálymentesített. Azaz: van itt rámpa, akadálymentes mellékhelyiség, Braille-térkép, vakvezető sáv, megfelelő táblák a szellemi fogyatékkal élőknek, és a színpadon elhangzó hangokat közvetlenül a hallókészülékek felé továbbító indukciós hurok. "Felvettük a kapcsolatot több fogyatékkal élőkkel foglalkozó szervezettel, többek között az ő szállításukra szakosodott utazási irodával is, hogy kiépülhessen egy olyan civil hálózat, amely biztosítaná a fogyatékkal élők utaztatását és szórakozását - mondja Horgas Péter. - Több hónapnyi munka még, hogy minden adott legyen ahhoz, hogy az idelátogatók teljességgel biztonságban érezhessék magukat, s hogy ezekkel a szervezetekkel valóban partnerekként működhessünk együtt."

Addig is az a cél, hogy legyenek érdeklődők - például - a péntekenkénti integrált táncházba, mind a fogyatékkal élők, mind a többiek részéről. Az AKKU ugyanis ügyel arra, hogy ne tartsák csupán esélyegyenlőségi központnak: a lényeg itt az integráltság.

Ha a látogatók száma változó is, programoknak nincsenek szűkén; nemrégiben egy német fotós rendezett kiállítást, de érkezett érdeklődés amerikai, holland művészektől is, egy balti állam pedig itt akar összművészeti fesztivált rendezni - szerintük Berlinnél közelebb nem találnának jobb helyet. Az AKKU március végéig minden estére be van táblázva; ám hogy azután mi lesz, az kérdéses: a pályázatokon elnyert, főként NKA-pénzek addig tartanak. Horgas Péter optimista, szerinte a további működéshez csak a "jogi és pénzügyi lehetőségeket kell biztosítani" - hogy ez mennyire lesz egyszerű, arról megoszlanak a vélemények, az "ügyért" állítólag a szakma egyik legjobbja dolgozik. Hogy milyen eredménnyel, majd meglátjuk az áprilisi programmagazinokban.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."