könyv - Carson McCullers: Egy arany szem tükrében

  • - ruprech -
  • 2011. június 9.

Trafik

A William Faulkner, Eudora Welty vagy Truman Capote révén jól ismert Dél fülledt és mocsaras vidékeinek egyik szegletében áll egy katonai támaszpont. "Békeidőben unalmas hely" - mondja róla a könyv első mondata, a lassan kibontakozó események mégiscsak gyilkossághoz vezetnek.
"A tragédia részesei a következők voltak: két tiszt, egy közlegény, két asszony, egy filippínó meg egy ló." A déli gótikus irodalom kissé bizarr alakjai ők, akik bűnös titkaikkal és maguk számára is idegen vágyaikkal, ösztönüktől hajtva gabalyodnak egymás sorsába. A szerzőnő hiába helyezkedik nézőpontjukba, hiába tárja fel trágyadomb alá temetett múltjukat, teljesen elérni nem lehet őket. Pontosan azzal küzdenek - és buknak el e harcukban -, hogy önmagukat sem képesek kiismerni; kusza érzelmeikkel sodródnak végzetük felé. Követjük őket, olvassuk gondolataikat, mégsem velük éljük meg az eseményeket. Távolságot tartanak tőlünk, egy történet szereplői maradnak, mint A Szomorú Kávéház balladájában. Az olvasó és hős közötti személyes viszony hiánya, mely McCullers más munkáiban magával ragadó (Magányos vadász a szív, Az esküvői vendég), itt hátborzongató hidegséget áraszt.

Williams közlegény - aki szinte tudta nélkül válik középponttá - kísérti végig az elbeszélést: éjszakánként a századosné szobájába lopódzik be, gyűlöletet és szerelmet izzít Penderton századosban, pattanásig feszíti a beteg őrnagyné idegeit. Végigkalauzol e lelki bajoktól szenvedő emberek világán, ahol maga sem találja gyógymódját.

Az 1973-as első magyar nyelvű kiadás (Kemény Dezső munkája) olykor érthetetlen mondatait, komikus mellényúlásait (pl. az "Old Sugar" gúnynévből "Öreg Cukros" lett) Gy. Horváth László tette helyre. Fordítása a korábbi zavaroktól megtisztítva adja vissza e zavarba ejtő jellemek különleges hangulatú képekben gazdag világát.

Fordította: Gy. Horváth László. Európa, 2011, 124 oldal, 2500 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.