mi a kotta? - A törpe Almája

  • .
  • 2010. december 16.

Trafik

"Mindennek ellenére gazdag volt és mindenekfölött szép" - ezekkel a szavakkal sommázta életútját a XX. század tán legvonzóbb intellektuális nagy- és szépasszonya, Alma Mahler (1879-1964, képünk mutatja), aki a kor számos kiemelkedő művészének ideáljaként és élettársaként is megőrizte szellemi autonómiáját.
A Monarchia kedvelt tájképfestője, Emil Jakob Schindler leánya ugyanis köztudomásúlag nem csupán Gustav Mahler felesége volt, de utóbb az építész Walter Gropiusszal és az író Franz Werfellel is házasságra lépett, és flörtjei között ugyancsak jó néhány kiválóság akadt - Gustav Klimttől Oskar Kokoschkáig. A tehetségesen komponáló társasági hölgy dalai most a Várjon Dénes szervezőmunkáját dicsérő kamarazenei sorozat harmadik estéjén hangzanak majd fel Bátori Éva előadásában (MTA Díszterem, december 17., fél nyolc). Ezen a koncerten az első férj, azaz Mahler dalai is szerepelni fognak, s egy klarinét-gordonka-zongora trió még az Almát (és mellesleg Schönberget) zeneszerzésre oktató Alexander Zemlinsky művészetét is képviseli majd. Az Almába ugyancsak fülig beleszerelmesedő, kevéssé előnyös külsejű Zemlinsky állítólag éppen saját érzelmi megaláztatását kottázta bele szívszaggató egyfelvonásos operájába, A törpébe, a "rút ember tragédiájába".

A romantikát tematizáló kamarazenei fesztivál lengyeles záróestjét, melyen Bátori Éva és Várjon Dénes mellett ismét ott muzsikál majd Simon Izabella és Perényi Miklós is (MTA Díszterem, december 18., fél nyolc), már csak kutyafuttában említhetjük, hiszen máris valósággal ránk szakad a karácsonyi koncertkínálat. Így mindjárt vasárnap Vashegyi György két kompániája játszik és énekel lélekemelő Bach-kantátákat (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, december 19., fél nyolc), miközben a Magyar Rádió zenei együttesei éppen csak pár háznyit távolodva székhelyüktől ugyancsak a karácsonyt előlegezik majd - a verhetetlen időszaki favorit, a Diótörő részleteivel meg Honegger Karácsonyi kantátájával (Olasz Kultúrintézet, december 19., fél nyolc). Csütörtökre azután Kocsis Zoltán ígér ünnepi meglepetést, hiszen a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar közös estjén a Nelson-misét a fő-zeneigazgató ajándéka követi majd, mely ajándékot egyelőre még a Kiskarácsony, nagykarácsony elnevezés alatt rejt előlünk a gondosan becsomagolt program (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, december 23., fél nyolc).

Karácsony második napján azután Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar már neki is rugaszkodik soros három koncertjének, melyeknek egységes műsora Stravinsky-estet kínál ünnepi levezetés gyanánt, már ha a Tavaszi áldozat pogány kultuszát szabad ily profán módon illetni (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, december 27., 28. és 29., háromnegyed nyolc). S végezetül, immár 2011 legelső hangversenyét harangozva: újév napján szám szerint a negyedik alkalommal, vagyis hát jócskán hagyományszerűen A teremtés oratórium előadása vár mindőnket - Fischer Ádámmal, valamint az erre az estére vendégelt Európai Kamarazenekarral és Európa Kórussal (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, január 1., hét óra).

Sikerekben gazdag Liszt-évet kívánunk minden olvasónknak!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.