mi a kotta? - A törpe Almája

  • .
  • 2010. december 16.

Trafik

"Mindennek ellenére gazdag volt és mindenekfölött szép" - ezekkel a szavakkal sommázta életútját a XX. század tán legvonzóbb intellektuális nagy- és szépasszonya, Alma Mahler (1879-1964, képünk mutatja), aki a kor számos kiemelkedő művészének ideáljaként és élettársaként is megőrizte szellemi autonómiáját.
A Monarchia kedvelt tájképfestője, Emil Jakob Schindler leánya ugyanis köztudomásúlag nem csupán Gustav Mahler felesége volt, de utóbb az építész Walter Gropiusszal és az író Franz Werfellel is házasságra lépett, és flörtjei között ugyancsak jó néhány kiválóság akadt - Gustav Klimttől Oskar Kokoschkáig. A tehetségesen komponáló társasági hölgy dalai most a Várjon Dénes szervezőmunkáját dicsérő kamarazenei sorozat harmadik estéjén hangzanak majd fel Bátori Éva előadásában (MTA Díszterem, december 17., fél nyolc). Ezen a koncerten az első férj, azaz Mahler dalai is szerepelni fognak, s egy klarinét-gordonka-zongora trió még az Almát (és mellesleg Schönberget) zeneszerzésre oktató Alexander Zemlinsky művészetét is képviseli majd. Az Almába ugyancsak fülig beleszerelmesedő, kevéssé előnyös külsejű Zemlinsky állítólag éppen saját érzelmi megaláztatását kottázta bele szívszaggató egyfelvonásos operájába, A törpébe, a "rút ember tragédiájába".

A romantikát tematizáló kamarazenei fesztivál lengyeles záróestjét, melyen Bátori Éva és Várjon Dénes mellett ismét ott muzsikál majd Simon Izabella és Perényi Miklós is (MTA Díszterem, december 18., fél nyolc), már csak kutyafuttában említhetjük, hiszen máris valósággal ránk szakad a karácsonyi koncertkínálat. Így mindjárt vasárnap Vashegyi György két kompániája játszik és énekel lélekemelő Bach-kantátákat (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, december 19., fél nyolc), miközben a Magyar Rádió zenei együttesei éppen csak pár háznyit távolodva székhelyüktől ugyancsak a karácsonyt előlegezik majd - a verhetetlen időszaki favorit, a Diótörő részleteivel meg Honegger Karácsonyi kantátájával (Olasz Kultúrintézet, december 19., fél nyolc). Csütörtökre azután Kocsis Zoltán ígér ünnepi meglepetést, hiszen a Nemzeti Filharmonikus Zenekar és a Nemzeti Énekkar közös estjén a Nelson-misét a fő-zeneigazgató ajándéka követi majd, mely ajándékot egyelőre még a Kiskarácsony, nagykarácsony elnevezés alatt rejt előlünk a gondosan becsomagolt program (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, december 23., fél nyolc).

Karácsony második napján azután Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar már neki is rugaszkodik soros három koncertjének, melyeknek egységes műsora Stravinsky-estet kínál ünnepi levezetés gyanánt, már ha a Tavaszi áldozat pogány kultuszát szabad ily profán módon illetni (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, december 27., 28. és 29., háromnegyed nyolc). S végezetül, immár 2011 legelső hangversenyét harangozva: újév napján szám szerint a negyedik alkalommal, vagyis hát jócskán hagyományszerűen A teremtés oratórium előadása vár mindőnket - Fischer Ádámmal, valamint az erre az estére vendégelt Európai Kamarazenekarral és Európa Kórussal (Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, január 1., hét óra).

Sikerekben gazdag Liszt-évet kívánunk minden olvasónknak!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.