mi a kotta? - Születésnap és békeajándék

  • .
  • 2011. április 7.

Trafik

"Az a mulatságos ötletem támadt, hogy versenyművet írjak hegedűre és csellóra." Clara Schumannhoz címzett levelében Johannes Brahms ezekkel a szavakkal jelentette be utolsó nagyzenekari műve, az a-moll kettősverseny megkomponálásának tervét. Az elkészült mű utóbb éppenséggel nem nyűgözte le a Brahms szívének oly kedves Clarát, ámde elsődleges célját így is elérte: a zeneszerzővel való barátságát szüneteltető nagy hegedűs, Joachim József elfogadta a vonója alá szánt és egyszersmind neki dedikált békeajándékot.
Az 1887-es versenymű, amelynek zenei anyaga magában rejti Joachim életvezetési jelszavának (Frei aber einsam) motivikus változatát is, ezekben a napokban két ízben tölti majd ki a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem légterét. Először vasárnap este hallhatjuk majd, méghozzá annak az egész napos rendezvénynek a záró szakaszában, amely 9 versenymű előadásával fogja ünnepelni a 60 esztendős hegedűművészt, Szenthelyi Miklóst (április 10., fél tizenkettőtől). Az esemény Joachim személyes mottójával persze csak félig cseng majd egybe, hiszen bár szabad lesz, ám a legkevésbé sem magányos: a koncerteken ugyanis a MÁV Szimfonikus Zenekar és a Magyar Virtuózok Kamarazenekar, Kesselyák Gergely és Stephen d'Agostino is szerephez fog jutni.

Az a-moll kettősverseny második felcsendültét e héten a Drezdai Filharmonikus Zenekar vendégszereplése hozza el számunkra - két (egyként Stradivariuson játszó) fiatal vonós szólistával, az amerikai dirigens, John Axelrod vezénylete alatt (Nemzeti Hangversenyterem, április 13., fél nyolc). A versenyművet a Clara Schumann személyéhez még inkább kötődő I. ("Tavaszi") szimfónia követi majd - a felesége által szimfóniaírásra bátorított Robert Schumanntól, 1841-ből, házasságuk első esztendejéből. A koncert legelső száma pedig Liszt Ferenc Hamlet szimfonikus költeménye lesz, amely tematikusan egybecseng a hét másik jelentős vendégegyüttesének, a Bolsoj zenekarának programindító kompozíciójával, Csajkovszkij Hamlet nyitányával (Nemzeti Hangversenyterem, április 9., fél nyolc). A mű, amit ezen az estén Lalo pompás d-moll gordonkaversenye, valamint Prokofjev Hamupipőkéjének részletei követnek majd, egy komplett kísérőzene része, melyet Csajkovszkij Shakespeare drámájához szerzett. Nos, ugyanezen a szombat estén egy házzal odébb, a Nemzeti Színházban egy másik, jóval ismertebb Shakespeare-kísérőzene adatik majd: a Szentivánéji álom Mendelssohn mestertől, méghozzá az "budai Danubia Zenekar főszereplése mellett, komoly színészi erők megmozgatásával (április 9., hét óra).

Szombat este mindazonáltal akkor sem járhatunk rosszul, ha a MET immár megszokott műholdas közvetítését választjuk (Fesztivál Színház vagy Uránia, április 9., hét óra), hiszen ezúttal Juan Diego Flórezt láthatjuk majd a cselből apácaruhát felöltő Ory grófjának szerepében. (Aktuális illusztrációnk a fityulás tenort mutatja.)

S végezetül szóljunk arról, hogy a Pannon Filharmonikusok meghívására egy élő zenetörténeti alak áll a pécsi illetőségű, ám most épp Pesten muzsikáló zenekar élére (Nemzeti Hangversenyterem, április 8., fél nyolc). A 77 esztendős Krzysztof Penderecki Sosztakovics 6. szimfóniáját, valamint saját, a Csendes éj motívumát is megidéző 2. szimfóniáját vezényli majd.

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.