mi a kotta? - Tánc, tánc, fátyoltánc

  • .
  • 2010. január 21.

Trafik

Habár az elkövetkező napokban még egyetlen fesztivál sem bont rügyet Pesten, s ezúttal az idegen ajkú sztárvendégek végtelen sorát sem számlálhatjuk még elő, azért roppant kiadós koncertprogram ígérkezik az előttünk álló hétre. Olyannyira, hogy kivételesen jelen rovat is átveszi a szomszédos tévésmaci mantráját, s így most innen is a tévénézés beszüntetésére biztatjuk a komolyzenei élményekre olthatatlanul áhító olvasót.
A hangversenytermekbe áttelepülve például tovább folytathatjuk Arnold Schönberg és Igor Stravinsky stílusfejlődésének és műveik összemérésének múlt héten megízlelt mulatságát, hiszen mindkét szerző egy-egy - a Mózes és Áron, illetve az Oedipus Rex művészi fázisához képest - korábbi alkotásával képviselteti magát a koncertdobogón. Ilyesformán a Kokas Katalin és Kelemen Barnabás kettőse köré szervezett márványtermi esten Schönberg négyes sorszámú opusa, a töményen késő romantikus Megdicsőült éj zárja majd a meghirdetett műsort (január 25., hat óra), mely mű jószerével csak annak révén rokonítható a dodekafon Mózessel, hogy balettváltozatát egykor Tűzoszlop címmel játszották. A tánc és a tűz viszont már át is vezet minket Stravinskyhoz, akinek 1919-es szvitjét, A tűzmadarat az MR Szimfonikusok és az MR Énekkar közös koncertjén láthatjuk-hallhatjuk megküzdeni a gonosz és halhatatlan, s Ivan Bilibin festményén ímhol megmutatott Kascsej varázslóval (Nemzeti Hangversenyterem, január 21., fél nyolc).

Az MR együtteseinek koncertjén az ifjú hegedűstalentum, Sárközi Lajos vendégeskedik majd a virtuóz előd, Sarasate Cigánydalok című szerzeményével, ám a hét legalább annyira a pianistáké is lesz. A jó nevű karmester, Sylvain Cambreling mellett egy nagyszerű zongorista, Nyikolaj Gyemigyenko lesz a Fesztiválzenekar soros három koncertjének vendégművésze (Nemzeti Hangversenyterem, január 22. és 23., háromnegyed nyolc, ill. 24., fél négy) is, s a Liszt A-dúr zongoraversenyének deli szólóit kipergető angol állampolgár mellett az instrumentum hazai megszólaltatói is leadják nevezéseiket e napokban. Így a MÁV Szimfonikus Zenekar Takács-Nagy Gábor által igazított, mesterbérleti estjén Kocsis Zoltán fogja elővezetni Bartók I. zongoraversenyét (Nemzeti Hangversenyterem, január 27., fél nyolc), Schiff András pedig éppenséggel két zongoraversenyt is eljátszik majd a c-moll hangnem jegyében fogant, s a művész nevét viselő zenekar, a Cappella Andrea Barca fellépésével kecsegtető koncerten - egyet Mozarttól és egyet Beethoventől (Nemzeti Hangversenyterem, január 26., fél nyolc).

A héten azért még egy jeles vendégünk akad: a brácsás Kim Kashkashian, aki a Concerto Budapest koncertjén Tihanyi László szerzeményét játssza majd, mielőtt a műsor Bartók Zenéjének ormaira hág (Thália, január 25., fél nyolc). S végezetül itt lesz nekünk a Filharmóniai Társaság két hangversenye, melyeknek Szőllősy Andrástól Brahmsig visszaívelő programját a Brahms érdeklődését is kiváltó Dohnányi szvitje köti össze (Nemzeti Hangversenyterem, január 25., fél nyolc, ill. Opera, január 26., fél nyolc). A Pierrette fátyla zenés némajáték, vagyis pantomim, melynek címszereplője a cselekmény végén tébolyultan táncol és kering szerelmesének holtteste körül. Ahogy a mű drámai alapját jegyző Arthur Schnitzler írná: Körbe-körbe.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.