rés a présen - Maszat-hegy doszt - Galambos Péter (Galamb) televíziós és szinkronszínész

  • .
  • 2010. december 16.

Trafik

rés a présen: Szinkron- és tévészerepeid mellett a hangoskönyv-"mozgalomban" is részt vállalsz. Miért? Galambos Péter: Nagy kaland színészként, hangként nekiveselkedni egy 250 oldalas műnek, hogy egységesen, élvezhetően megossza az ember a hallgatósággal, pláne az olyanokkal, akik esetleg az adott műnek nagy rajongói.
Imádok olvasni, és hangosan mikrofonba mondani a szeretett művet. Remélem, élvezetes az a világ, amit például a Raymond Chandler Asszony a tóban című művéből készült hangoskönyvben tudtam visszaadni. Vagy külön fontos és nagy kihívás volt Rejtő Jenő Menni vagy meghalni című könyvét "hangba önteni".

rap: Mióta létezik hangos könyv Magyarországon?

GP: Fiatal műfaj, először a vakok és gyengénlátók számára készültek ilyen kiadványok, aztán feltámadt az igény, elsősorban az autósok mint fizetőképes közönség körében, hogy olvasnának ők, csak nincs szabad kezük, kérik szépen CD-n. Itthon kisebbek a távolságok, kissé szűk a kereslet, de próbálkozunk.

rap: Milyen a hazai felhozatal, mik a trendek?

GP: A legjobban Rejtő művei kelnek el, menő még Hrabal, Örkény, és érdekes módon Hamvas Béla művei is szépen fogynak, meg persze a mesék, a Maszat-hegy doszt. Érdekes módon itthon lenézett műfajnak számít még mindig, a könyvesboltok eldugják a hangos könyveket, máshol meg nem nagyon lehet kapni. A letöltés menne, de ugye a torrentezők is imádják. A jogok megszerzése sem egyszerű, szóval volna benne még potenciál.

rap: Mik a legújabb kiadványok a te hangoddal? Te választod ki a műveket?

GP: Nemrég jelent meg kamaszkori kedvencem, Kurt Vonnegut Bajnokok reggelije című regénye az én hangommal. Lobbiztam érte a kiadónál évekig, és győzködtem őket, hogy a legjobb, amit választhatnak, Vonnegut is zseni, a könyv is az irodalom különös gyöngyszeme, pláne, hogy csak mások polcairól lehet hozzájutni. Meg szerintem el se rontottam nagyon. A borítója kifejezetten atom. Nemsokára megjelenik a Winnetou 3, vagyis Old Firehand, az első két rész már kapható, és megjelenésre vár Vonnegut másik nagy műve, az Ötös számú vágóhíd is, ami szintén nagy falat volt.

rap: Mit mondanál fel még szívesen?

GP: Nagy kedvencem volt kamaszkoromban Asimov, szerintem az Alapítvány trilógia megérdemelné, hogy kiadják. Hari Seldon rulez!

rap: Egyéb terveid? Jövőkép?

GP: Hamarosan nagyon híres tévés és rádiós műsorvezető leszek megint az MTV-ben, de ha mégsem, akkor marad a szinkron meg a hangos könyv.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.