tévésmaci - Sül, sül, sül vagy sün-e?

  • .
  • 2009. március 19.

Trafik

Sztupa és Troché szemükkel követték a páncélvonatot, vagyis inkább csak azt a szikracsóvát, amit a mozdony lövellt, hiszen éjszaka volt. Hideg, kegyetlen, csillagokkal, távoli, azonosíthatatlan neszekkel teli téli éjszaka, megszámlálhatatlan mínuszokkal.
Sztupa és Troché adták az őrséget, még úgy két órájuk lehetett a váltásig, amikor kinn a nyílt pályán, kinn a hómezőn átrobogott a páncélvonat. Fáztak, Sztupa szorosra húzta antantszíját a kopott, varrásainál kifehéredett bőrkabátján, szemébe húzta simléderes sapkáját, és dohányzott. Nem mászkált, csak inkább úgy toporgott kicsit néha, gyakran kiköpve az ujjal összecsíptetett kartonszipkájú mahorka mögül. Troché szerzett valahonnan egy kockás sálat, az inge alá betűrte a központban capcarázott tavalyi Volksstimme minden lapját, és nem hiszik el, be sem gombolta a zekéjét. Õ is dohányzott, hisz valahonnan aranyvégű egyiptomi cigarettát is szerzett. Fázott ugyan, de abból csinált színházat, hogy nem fázik - olyan jól ment, hogy olykor maga is elhitte. De amikor átrobogott a páncélvonat, mindkettejük érzett valami melegséget. Látták a masinisztát a vezérállásban, vagy csak képzelték? Abban azonban biztosak lehettek, hogy a mozdony hosszú füttye nekik szól, őket üdvözli, hiszen mondtuk, csak a nyílt pálya volt, sehol egy jelző, sehol egy útátjáró, csak körbe a hideg.

De jobb-e nekünk a melegben tévézni? Ez e heti találós kérdésünk.

Pénteken (20-án) szerintem hülyeség az 1994-es tunéziai A palota csendje c. filmért bekapcsolni este kilenckor a Dunát, hisz szombaton és vasárnap úgyis betegre tévézzük az agyunkat.

Szombaton például megkötöm a vombatom, hogy legyen hely olyanoknak, mint a Kossuth-díjáról a héten okosakat mondó Sándor Pál Ripacsok című 1981-es jófejfesztiválja (m1; 22.05). Vagy az m2-n 23.00-kor a Fűrészpor és ragyogás (Bergman; 1953). Este tíz előtt öt perccel egy iráni darab a Dunán: Pillangó a szélben. Ebédre már (13.00) lenyomtam egy ötvenéves westernt az MGM-en: A csodálatos vidék után döntöttem el, hogy a film+-on vagy a Filmmúzeumon vágom tönkre magam délután és éjszaka. Az előbbin: 19.15-kor Titanic, utána 22.45-kor Blair Witch project - Ideglelés, és végül (0.15-kor) Richard Anconinával és Anne Parillaud-val (csak a nyakát nézzék) a Gengszterek című komor franszia zsarufilm. Az utóbbin: A törvény az törvény (1958), melyben Toto és Fernandel együtt tolja 16.20-kor, vagy 20.30-kor Én és a gengszter (ang.; 1962) Pitkinnel. Mindet megnézem, leszámítva a Titanicot, azt még a jövő héten is kihagyom. Ellenben Frears barátocskánktól a Mondvacsinált hős az axn-en nekem jöhet 22.05-kor, ha van még rajtam hely.

Vasárnap a Kínai negyed a Nicholson-rajongók kedvire este kilenckor az m2-n. Utána ugyanitt (23.55-kor) Ágyról ágyra (fr.; 1979), nekem legyen mondva. A Dunán este nyolckor A királynő sokak kedvence - Frearsünknek születésnapja lehet. Itt utána 22.55-kor pedig egy kortárs francia dráma, a Frankie. Az MGM-en már délután lement Bob Dylan bandájának, a The Bandnek a búcsúkoncertje Scorsese híres filmjén (Az utolsó valcer). Fél ötkor így önök is lemérhetik Rick Danko magyarságteljesítményét, mer' ő a Pista rokona, úgy húzza. Nekem már eddigre simán megártottak a franciák, pedig csak most jön Philippe de Broca filmje a Filmmúzeumon 15.15-kor, A lélekdoktor 1980-ból. Aztán meg az Élet a kastélyban 18.55-kor és 1965-ből. Hogy nézett akkor ki Catherine Deneuve? Még annál is jobban, emlékeznek A nap szépére? Maradva a csatornán, csíphetünk 22.00-kor egy ami horrort, igazán zsír címmel 1972-ből: Távozz, barátom!

Hétfőn én a tévé elől távozom.

Keddre vissza se jövök.

Szerdán még egy Pitkin este nyolckor a Filmmúzeumon: Pitkin és a tejhatalmúak. A csend országa még egy iráni a Dunán (kilenckor, este). A Tűz van, babám! meg az, ami (23.40-kor az m1-en, végre kifújtak a menzelek).

Csütörtökön az MGM-en 22.05-kor a Farkasok órája. Egy svéd mű '68-ból. Ha én farkas lennék vagy svéd, akkor biztos Doxa lenne ez. Odaadnám érte a tévém. Maguk egy Ruhláért is becserélhetik, nem fog megártani.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.