tévésmaci - Sün dörög görög ördögök között hasmánt

  • .
  • 2007. május 3.

Trafik

Akkor csapjunk bele a levesbe. A húslevesbe, mint a túlélés, a családi összetartozás és értékőrzés metaforájába.

Akkor csapjunk bele a levesbe. A húslevesbe, mint a túlélés, a családi összetartozás és értékőrzés metaforájába. A leves a hagyományos magyar étrend első fogása, nélküle nem teljes az ebéd, s ez esik először áldozatul a szegénységnek, az akadozó közellátásnak, a politikának vagy az életmódváltásnak. A leves felől nézve az ún. szocializmussal súlyosbított modernizáció felért egy szőnyegbombázással. Amikor a bujkáló család a pincében belemeríti kanalát az aranyló húslevesbe, akkor német és magyar, ortodox és kikeresztelkedett zsidó, főnök és alkalmazott, frontról és munkaszolgálatból szökött ágyútöltelék együtt dacol a korszellemmel; nem sokkal később, az ötvenes években pedig úgy gyakorolnak rendszerkritikát, hogy a lakók kosztját inspiciáló házmesternek bemutatják a paprikáskrumplit a zománcos lábasban, majd a lebocsátott redőnyök mögött, gyertyafényben konspiratíve körülülik a levest.

A leves a bőség, a hagyományőrzés, az ellenállás és a szabadság. Márpedig a XX. századi Magyarországon igencsak bele kellett kapaszkodnia a levesestálba, ha talpon akart maradni az ember, kivált a zsidó. Itt nem létezett szerves fejlődés, sem tisztes gyarapodás, szinte minden nemzedéknek elölről és újra kellett kezdenie az egzisztenciateremtést, mert ahogy a nagypapa mondja: ebben az országban mindig mindenkitől elvesznek valamit. Az apa előtt pedig az eszményi Svájc lebeg, a boldog ország, ahol nincsenek történelmi korszakok. Mert a történelmi korszak azt jelenti, hogy emberek jönnek az akkoriban használatos autón vagy motoron, rendeletet lobogtatva vagy fegyverrel hadonászva, és már viszik is a sublótot.

A békeévekben beindult családi vállalkozás úgy hánykolódik a háborgó, ellenséges vizeken, mint az állam hajója a görög költészetben. Hol egy német egyenruhás rokont, hol a pajeszos nagypapát, hol a proletárnak tanuló hű alkalmazottat kell kiállítani a boltajtóba, hogy elhárítsa az akut veszélyt. És mit tesz isten, a Glamour hősei rendre megússzák a legrosszabbat.

Ez a minden ízében "kis film" nem tekint túl a gyerek világán, amely a szülői égitestek körül forog, onnan kapja a fényt, a meleget, s rajtuk kívül nincsen is élet. Fel sem merülhet az apa választásának - a nagyapa szemében: árulásának - megítélése sem. Az apa az asszimiláció mellett dönt, aztán szökik, bújik, mert életben akar maradni, és még az üzletet is megtartani, ha lehet, s a szerencsés túlélő párnával a kézben várja feleségét péntekenként a hálószoba ajtajában. Az anya kitart, piros szíveket hímez az ingekbe és a párnahuzatokba, főzi a húslevest, péntekenként megemeli a derekát és hébe-korba hazavágyik. Hát van itt helyük erkölcsi kérdéseknek? - olvasta fel nekem (de miért szótagolva?) a helybéli lágyszívű kritikus. Lehet is a szövegben valami, végül is nem ő írta. Vasárnap lesz Gödrös Frigyes érdemdús filmje, szerintem nézzék meg.

Pénteken (május 4-én) napközben letudjuk a menetet. Déli háromnegyed kettőkor a tv(háromnegyed)kettőn megy a Kasszafúrók, Louis Malle 1984-es filmje olyan csávókkal, mint Donald Sutherland vagy Sean Penn. Fél öt után öt perccel a Zone Európán Vonzások és változások, hisz ahogy a lóversenyen mondják: "Goethe a moziba tolat és a Taviani fiúk sem masiniszták!" - lehet, hogy nem a lóversenyen, hanem Veresegyházán, és nem is mondják. A délutáni hat huszassal érkezik egy Levél Amerikába (ez annyira Zone Europa, hogy bolgár is, holland is meg magyar is, csoda, hogy kézbesítik).

Szombaton viszont csak este tévézünk, így hullámzik a világ. A leguánom szöveget tanul, mert átveszi Vic szerepét az ER-ban. Este viszont választanunk kell: vagy háromnegyed tízkor Caravaggio a mondott Zone Európán, vagy tízkor Otthonom, Idaho az m2-n. Az egészben az a jó, hogy egyiknek se lesz vége a Mad Maxre (Duna; 23.20).

Vasárnap a Zone Europa még mindig nem tud lejönni Derek Jarmanról, de megnézem én magamnak azt a csókát, aki tíz előtt tíz perccel reggel már talpon van, hogy megnézhesse magának Wittgensteint. Délután (m2; 16.05) Mici néni két élete? Az milyen, amikor Páger a népköztársaság bérkocsiján viszi piknikezni Kiss Manyit? Este (Filmmúzeum; 20.00) az ígért Glamour. Még estébb (m2; 22.00) A belső tenger - brrrrrr, feksz. Legestébb (tv2; 0.30) Mo' Better Blues - ez az a Spike Lee, amiben Denzel Washington és Wesley Snipes a rivális trombitások, mit mondhatnék: basszus - csak hogy ki ne szaladjunk a muzsikából.

Hétfőn az esti fél tízes, m2-n nyomott német Álomkergetők után lesz vetélkedő: vagy 23.50-kor az Örökbefogadás az m1-en vagy az RTL Klubon már 23.25-kor Nyolcadik utas: a halál. Szerintem is: válasszon a halál! Megyek alunni.

Kedden nyolc húszkor (amikor harmincöt éve az Angyalt adták, igaz, nem a Dunán) Köszönöm, megvagyunk - na jó, ha ezt meg a Glamourt megnézik a héten, és ezt igazolják hivatalosan, jók nálam egy sörre valami teraszon.

Szerdán este van Csontváry (m1; 23.25), de kit érdekel? Olyan ciki. Talán a gyerekkorom volt ennyire ciki még, akkor nyomták a Kamaszkorom legszebb nyarát, tizenhat éven felülieknek, kotonvétellel dolgoztak benne, mint humorforrás, nem csoda, hogy generációm elesettebb tagjai eztán még Gálvölgyi János viccein is tudtak röhögni (tv2; 13.25).

Csütörtökön húzunk a vérbe, alásszolgája! Ne té-véz-ze-nek so-ha!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.