tévésmaci - Sün dörög görög ördögök között hasmánt

  • .
  • 2007. május 3.

Trafik

Akkor csapjunk bele a levesbe. A húslevesbe, mint a túlélés, a családi összetartozás és értékőrzés metaforájába.

Akkor csapjunk bele a levesbe. A húslevesbe, mint a túlélés, a családi összetartozás és értékőrzés metaforájába. A leves a hagyományos magyar étrend első fogása, nélküle nem teljes az ebéd, s ez esik először áldozatul a szegénységnek, az akadozó közellátásnak, a politikának vagy az életmódváltásnak. A leves felől nézve az ún. szocializmussal súlyosbított modernizáció felért egy szőnyegbombázással. Amikor a bujkáló család a pincében belemeríti kanalát az aranyló húslevesbe, akkor német és magyar, ortodox és kikeresztelkedett zsidó, főnök és alkalmazott, frontról és munkaszolgálatból szökött ágyútöltelék együtt dacol a korszellemmel; nem sokkal később, az ötvenes években pedig úgy gyakorolnak rendszerkritikát, hogy a lakók kosztját inspiciáló házmesternek bemutatják a paprikáskrumplit a zománcos lábasban, majd a lebocsátott redőnyök mögött, gyertyafényben konspiratíve körülülik a levest.

A leves a bőség, a hagyományőrzés, az ellenállás és a szabadság. Márpedig a XX. századi Magyarországon igencsak bele kellett kapaszkodnia a levesestálba, ha talpon akart maradni az ember, kivált a zsidó. Itt nem létezett szerves fejlődés, sem tisztes gyarapodás, szinte minden nemzedéknek elölről és újra kellett kezdenie az egzisztenciateremtést, mert ahogy a nagypapa mondja: ebben az országban mindig mindenkitől elvesznek valamit. Az apa előtt pedig az eszményi Svájc lebeg, a boldog ország, ahol nincsenek történelmi korszakok. Mert a történelmi korszak azt jelenti, hogy emberek jönnek az akkoriban használatos autón vagy motoron, rendeletet lobogtatva vagy fegyverrel hadonászva, és már viszik is a sublótot.

A békeévekben beindult családi vállalkozás úgy hánykolódik a háborgó, ellenséges vizeken, mint az állam hajója a görög költészetben. Hol egy német egyenruhás rokont, hol a pajeszos nagypapát, hol a proletárnak tanuló hű alkalmazottat kell kiállítani a boltajtóba, hogy elhárítsa az akut veszélyt. És mit tesz isten, a Glamour hősei rendre megússzák a legrosszabbat.

Ez a minden ízében "kis film" nem tekint túl a gyerek világán, amely a szülői égitestek körül forog, onnan kapja a fényt, a meleget, s rajtuk kívül nincsen is élet. Fel sem merülhet az apa választásának - a nagyapa szemében: árulásának - megítélése sem. Az apa az asszimiláció mellett dönt, aztán szökik, bújik, mert életben akar maradni, és még az üzletet is megtartani, ha lehet, s a szerencsés túlélő párnával a kézben várja feleségét péntekenként a hálószoba ajtajában. Az anya kitart, piros szíveket hímez az ingekbe és a párnahuzatokba, főzi a húslevest, péntekenként megemeli a derekát és hébe-korba hazavágyik. Hát van itt helyük erkölcsi kérdéseknek? - olvasta fel nekem (de miért szótagolva?) a helybéli lágyszívű kritikus. Lehet is a szövegben valami, végül is nem ő írta. Vasárnap lesz Gödrös Frigyes érdemdús filmje, szerintem nézzék meg.

Pénteken (május 4-én) napközben letudjuk a menetet. Déli háromnegyed kettőkor a tv(háromnegyed)kettőn megy a Kasszafúrók, Louis Malle 1984-es filmje olyan csávókkal, mint Donald Sutherland vagy Sean Penn. Fél öt után öt perccel a Zone Európán Vonzások és változások, hisz ahogy a lóversenyen mondják: "Goethe a moziba tolat és a Taviani fiúk sem masiniszták!" - lehet, hogy nem a lóversenyen, hanem Veresegyházán, és nem is mondják. A délutáni hat huszassal érkezik egy Levél Amerikába (ez annyira Zone Europa, hogy bolgár is, holland is meg magyar is, csoda, hogy kézbesítik).

Szombaton viszont csak este tévézünk, így hullámzik a világ. A leguánom szöveget tanul, mert átveszi Vic szerepét az ER-ban. Este viszont választanunk kell: vagy háromnegyed tízkor Caravaggio a mondott Zone Európán, vagy tízkor Otthonom, Idaho az m2-n. Az egészben az a jó, hogy egyiknek se lesz vége a Mad Maxre (Duna; 23.20).

Vasárnap a Zone Europa még mindig nem tud lejönni Derek Jarmanról, de megnézem én magamnak azt a csókát, aki tíz előtt tíz perccel reggel már talpon van, hogy megnézhesse magának Wittgensteint. Délután (m2; 16.05) Mici néni két élete? Az milyen, amikor Páger a népköztársaság bérkocsiján viszi piknikezni Kiss Manyit? Este (Filmmúzeum; 20.00) az ígért Glamour. Még estébb (m2; 22.00) A belső tenger - brrrrrr, feksz. Legestébb (tv2; 0.30) Mo' Better Blues - ez az a Spike Lee, amiben Denzel Washington és Wesley Snipes a rivális trombitások, mit mondhatnék: basszus - csak hogy ki ne szaladjunk a muzsikából.

Hétfőn az esti fél tízes, m2-n nyomott német Álomkergetők után lesz vetélkedő: vagy 23.50-kor az Örökbefogadás az m1-en vagy az RTL Klubon már 23.25-kor Nyolcadik utas: a halál. Szerintem is: válasszon a halál! Megyek alunni.

Kedden nyolc húszkor (amikor harmincöt éve az Angyalt adták, igaz, nem a Dunán) Köszönöm, megvagyunk - na jó, ha ezt meg a Glamourt megnézik a héten, és ezt igazolják hivatalosan, jók nálam egy sörre valami teraszon.

Szerdán este van Csontváry (m1; 23.25), de kit érdekel? Olyan ciki. Talán a gyerekkorom volt ennyire ciki még, akkor nyomták a Kamaszkorom legszebb nyarát, tizenhat éven felülieknek, kotonvétellel dolgoztak benne, mint humorforrás, nem csoda, hogy generációm elesettebb tagjai eztán még Gálvölgyi János viccein is tudtak röhögni (tv2; 13.25).

Csütörtökön húzunk a vérbe, alásszolgája! Ne té-véz-ze-nek so-ha!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.