tévésmaci - Sün dörög görög ördögök között hasmánt

  • .
  • 2007. május 3.

Trafik

Akkor csapjunk bele a levesbe. A húslevesbe, mint a túlélés, a családi összetartozás és értékőrzés metaforájába.

Akkor csapjunk bele a levesbe. A húslevesbe, mint a túlélés, a családi összetartozás és értékőrzés metaforájába. A leves a hagyományos magyar étrend első fogása, nélküle nem teljes az ebéd, s ez esik először áldozatul a szegénységnek, az akadozó közellátásnak, a politikának vagy az életmódváltásnak. A leves felől nézve az ún. szocializmussal súlyosbított modernizáció felért egy szőnyegbombázással. Amikor a bujkáló család a pincében belemeríti kanalát az aranyló húslevesbe, akkor német és magyar, ortodox és kikeresztelkedett zsidó, főnök és alkalmazott, frontról és munkaszolgálatból szökött ágyútöltelék együtt dacol a korszellemmel; nem sokkal később, az ötvenes években pedig úgy gyakorolnak rendszerkritikát, hogy a lakók kosztját inspiciáló házmesternek bemutatják a paprikáskrumplit a zománcos lábasban, majd a lebocsátott redőnyök mögött, gyertyafényben konspiratíve körülülik a levest.

A leves a bőség, a hagyományőrzés, az ellenállás és a szabadság. Márpedig a XX. századi Magyarországon igencsak bele kellett kapaszkodnia a levesestálba, ha talpon akart maradni az ember, kivált a zsidó. Itt nem létezett szerves fejlődés, sem tisztes gyarapodás, szinte minden nemzedéknek elölről és újra kellett kezdenie az egzisztenciateremtést, mert ahogy a nagypapa mondja: ebben az országban mindig mindenkitől elvesznek valamit. Az apa előtt pedig az eszményi Svájc lebeg, a boldog ország, ahol nincsenek történelmi korszakok. Mert a történelmi korszak azt jelenti, hogy emberek jönnek az akkoriban használatos autón vagy motoron, rendeletet lobogtatva vagy fegyverrel hadonászva, és már viszik is a sublótot.

A békeévekben beindult családi vállalkozás úgy hánykolódik a háborgó, ellenséges vizeken, mint az állam hajója a görög költészetben. Hol egy német egyenruhás rokont, hol a pajeszos nagypapát, hol a proletárnak tanuló hű alkalmazottat kell kiállítani a boltajtóba, hogy elhárítsa az akut veszélyt. És mit tesz isten, a Glamour hősei rendre megússzák a legrosszabbat.

Ez a minden ízében "kis film" nem tekint túl a gyerek világán, amely a szülői égitestek körül forog, onnan kapja a fényt, a meleget, s rajtuk kívül nincsen is élet. Fel sem merülhet az apa választásának - a nagyapa szemében: árulásának - megítélése sem. Az apa az asszimiláció mellett dönt, aztán szökik, bújik, mert életben akar maradni, és még az üzletet is megtartani, ha lehet, s a szerencsés túlélő párnával a kézben várja feleségét péntekenként a hálószoba ajtajában. Az anya kitart, piros szíveket hímez az ingekbe és a párnahuzatokba, főzi a húslevest, péntekenként megemeli a derekát és hébe-korba hazavágyik. Hát van itt helyük erkölcsi kérdéseknek? - olvasta fel nekem (de miért szótagolva?) a helybéli lágyszívű kritikus. Lehet is a szövegben valami, végül is nem ő írta. Vasárnap lesz Gödrös Frigyes érdemdús filmje, szerintem nézzék meg.

Pénteken (május 4-én) napközben letudjuk a menetet. Déli háromnegyed kettőkor a tv(háromnegyed)kettőn megy a Kasszafúrók, Louis Malle 1984-es filmje olyan csávókkal, mint Donald Sutherland vagy Sean Penn. Fél öt után öt perccel a Zone Európán Vonzások és változások, hisz ahogy a lóversenyen mondják: "Goethe a moziba tolat és a Taviani fiúk sem masiniszták!" - lehet, hogy nem a lóversenyen, hanem Veresegyházán, és nem is mondják. A délutáni hat huszassal érkezik egy Levél Amerikába (ez annyira Zone Europa, hogy bolgár is, holland is meg magyar is, csoda, hogy kézbesítik).

Szombaton viszont csak este tévézünk, így hullámzik a világ. A leguánom szöveget tanul, mert átveszi Vic szerepét az ER-ban. Este viszont választanunk kell: vagy háromnegyed tízkor Caravaggio a mondott Zone Európán, vagy tízkor Otthonom, Idaho az m2-n. Az egészben az a jó, hogy egyiknek se lesz vége a Mad Maxre (Duna; 23.20).

Vasárnap a Zone Europa még mindig nem tud lejönni Derek Jarmanról, de megnézem én magamnak azt a csókát, aki tíz előtt tíz perccel reggel már talpon van, hogy megnézhesse magának Wittgensteint. Délután (m2; 16.05) Mici néni két élete? Az milyen, amikor Páger a népköztársaság bérkocsiján viszi piknikezni Kiss Manyit? Este (Filmmúzeum; 20.00) az ígért Glamour. Még estébb (m2; 22.00) A belső tenger - brrrrrr, feksz. Legestébb (tv2; 0.30) Mo' Better Blues - ez az a Spike Lee, amiben Denzel Washington és Wesley Snipes a rivális trombitások, mit mondhatnék: basszus - csak hogy ki ne szaladjunk a muzsikából.

Hétfőn az esti fél tízes, m2-n nyomott német Álomkergetők után lesz vetélkedő: vagy 23.50-kor az Örökbefogadás az m1-en vagy az RTL Klubon már 23.25-kor Nyolcadik utas: a halál. Szerintem is: válasszon a halál! Megyek alunni.

Kedden nyolc húszkor (amikor harmincöt éve az Angyalt adták, igaz, nem a Dunán) Köszönöm, megvagyunk - na jó, ha ezt meg a Glamourt megnézik a héten, és ezt igazolják hivatalosan, jók nálam egy sörre valami teraszon.

Szerdán este van Csontváry (m1; 23.25), de kit érdekel? Olyan ciki. Talán a gyerekkorom volt ennyire ciki még, akkor nyomták a Kamaszkorom legszebb nyarát, tizenhat éven felülieknek, kotonvétellel dolgoztak benne, mint humorforrás, nem csoda, hogy generációm elesettebb tagjai eztán még Gálvölgyi János viccein is tudtak röhögni (tv2; 13.25).

Csütörtökön húzunk a vérbe, alásszolgája! Ne té-véz-ze-nek so-ha!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.