50 éves a magyar csuklós busz - A selejt mennybemenetele

  • - legát -
  • 2010. november 11.

Tranzit

A nagy októberi szocialista forradalom tiszteletére állt forgalomba 1960. november 5-én az első magyar csuklós busz. Hűtőrácsa fölött az Ikarus gyár emblémája díszelgett, ám mégsem a "legendás" buszgyártótól származik.
A nagy októberi szocialista forradalom tiszteletére állt forgalomba 1960. november 5-én az első magyar csuklós busz. Hűtőrácsa fölött az Ikarus gyár emblémája díszelgett, ám mégsem a "legendás" buszgyártótól származik.

Az ötvenes évek közepén az Ikarus már tekintélyes szocialista nagyüzemnek számított, kapacitása azonban elégtelen volt az egyébként is alulfinanszírozott fővárosi tömegközlekedés gondjainak enyhítésére. Pedig addigra nyilvánvalóvá vált, hogy a háború előtt inkább villamosozó Budapesten az autóbuszoké a jövő: 1953-ban leállt a metróépítkezés, a csodafegyverként emlegetett trolihálózat nem abban az ütemben fejlődött, ahogy korábban elképzelték, a villamosok átlagéletkora 40 év körül járt. "Ahhoz, hogy a szocializmus felé haladhassunk, hogy biztosítani tudjuk a hatalmasan növő utazási szükséglet kielégítését, első feladatként áll előttünk és népgazdaságunk előtt is, a járműállomány fokozott növelése" - írták 1951-ben, még a fővárosi buszvezetők kollektív szerződésében (!) is, ám ez csupán ugyanolyan szemfényvesztés volt, mint az, hogy "jelentős eredményként" könyvelték el, hogy a változatlan körülmények közepette emelkedett az utasok száma. (Ennek legfeljebb annyiban volt jelentősége, hogy 1953-ban már többször előfordult, hogy az utasok maguk vették kézbe az irányítást: egyszerűen megverték a kalauzt vagy a buszvezetőt a hosszas várakozás után.) Noha mindenki tudta, hogy kielégítő megoldást csak új járművek beszerzése jelentene, a tehetetlen szakemberek jobb híján "tudományos" magyarázatokkal álltak elő. Egy 1954-es hévízi közlekedési ankét egyik küldöttje például ezt javasolta: "Az első teendő volna a nagyvállalatokat, amelyek a főváros minden pontján tartanak fenn sok dolgozót foglalkoztató üzemeket, arra rábírni, hogy alkalmazottaikat lehetőleg lakóhelyükhöz közeli üzemeikben foglalkoztassák."

Nemcsak a forgalomban lévő buszok alacsony száma okozott problémát, hanem az is, hogy a korai Ikarus típusok kisméretűek voltak, ráadásul évi 75-80ezer kilométert futottak. A zsúfoltságon eleinte pótkocsis buszokkal próbáltak enyhíteni. 1954 októberében jelent meg az első ilyen konstrukció, de csakhamar bebizonyosodott, hogy teljesen alkalmatlan a belvárosi közlekedésre. Ennek ellenére a pótkocsi-program 1959-ig tartott. Több mint hetvenet a székesfehérvári Általános Mechanikai Gépgyárban építettek, negyvenet viszont a BKV buszos jogelődje, a Fővárosi Autóbusz Üzem (FAÜ) Gyömrői úti főműhelyében hoztak össze, selejt-buszokból. Igaz, hogy e barkácsolásnak nem sok értelme volt - az ún. "nyerges vontatós üzemet" már 1964-ben megszüntették -, de hiábavalónak se mondanánk, ugyanis a főműhely kollektívája e pótkocsikkal azt bizonyította, hogy a szerelésnél kreatívabb feladatokat is el tud végezni.

Igaz, hogy csuklós busszal már a húszas évek óta világszerte kísérleteztek, de évtizedekkel később is még csak prototípusként létezett egy-két példány. A FAÜ illetékesei mégis úgy vélték, hogy ez lehet a jövő autóbusza, és miután az Ikarusnál ajtót mutattak ötletüknek, szükség szülte kényszerből a főműhely embereit, Rózsa László műszaki vezetőt, Lassú Gábor üzemvezetőt és a mindössze 25 éves Színi Béla mérnököt bízták meg, hogy gyorsan "csináljanak" egy ilyen járművet. Rózsáék 1960 tavaszán kapták a feladatot, és valószínűleg ők sem gondolták, hogy néhány hónap múlva már a menetrend szerinti forgalomban látják viszont kreatúrájukat, pedig ez történt. A szakemberek két autóbusz - egy Ikarus 60-as és egy Tr 5-ös -, valamint a Vörös Csillag Traktorgyár dömpereiből ismerős, ún. "golyóskoszorús zsámoly" felhasználásával rekordidő alatt terveztek olyan buszt, amit voltaképp csak össze kellett rakni, és máris forgalomba állhatott. A majd' 16 méter hosszú, több mint 130 férőhelyes buszt az 1-es járaton, a Kosztolányi Dezső tér és a Hősök tere közt állították forgalomba, de mivel az Ikarus a nyilvánvaló siker ellenére sem akart a témával foglalkozni, a főváros vezetése úgy döntött, hogy a FAÜ főműhelyében hoz létre egy gyártósort, "alapanyagként" pedig az amúgy is selejtezésre váró buszokat használják fel. 1961-ben negyvenkilenc, 1967-ig pedig további 237 csuklós buszt "barkácsoltak" saját részre, de készültek itt csuklós trolik és távolsági buszok is. Az ún. "házi csuklósok" a hetvenes évek közepéig közlekedtek Budapesten - akkor végleg kiszorították őket az Ikarus 1964 óta sorozatban gyártott csuklós buszai. Ami ötven évvel ezelőtt a legnagyobb szenzáció volt, ma a leghétköznapibb látvány, ám lehetséges, hogy ha a FAÜ 1960-ban nem vág neki az "ismeretlennek", ma Budapesten is emeletes buszok járnának. A csuklós busz értelmét még jóval azután is megkérdőjelezték, hogy bevált a budapesti forgalomban. "A metropolisok lassanként elviselhetetlen közlekedési csődje rá fogja kényszeríteni az illetékeseket, hogy a zsúfolásig megtelt úttestek felületével takarékoskodjanak, aminek nem az a megoldása, hogy 17 méteres csuklós buszokat kezdjenek építeni és használni, hanem az ugyanolyan utaslétszámot szállítani képes emeletes buszokat, melyek semmilyen tekintetben nem állnak hátrább, mint a csuklós megoldások. Nem a horizontális, hanem a vertikális terjeszkedés a cél, és egyben a lehetőség is addig, míg vagy új városok nem épülnek, vagy a meglévőket nem alakítgatják át nagyobb forgalomra" - írta például a hazai buszexportőr, a MOGÜRT szakértője 1964-ben, és nyilván nem a levegőbe beszélt.

- legát -

(Az első hazai csuklós busz forgalomba állításának 50. évfordulójára emlékkiállítás nyílt a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumban)

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.