Állomásról állomásra X.: Örökségből kirekesztett

Tranzit

A helybéliek előszeretettel idézett mondása szerint Isten jókedvében teremtette Tokajt. A vasútállomásra azonban mindebből vajmi kevés jutott, hisz az épületről is csak az mondható el, hogy amikor majd' 20 éve Tokaj visszakapta városi rangját, akkortájt felújították.

A helybéliek előszeretettel idézett mondása szerint Isten jókedvében teremtette Tokajt. A vasútállomásra azonban mindebből vajmi kevés jutott, hisz az épületről is csak az mondható el, hogy amikor majd' 20 éve Tokaj visszakapta városi rangját, akkortájt felújították.

Az állomásra befutó vonatból annyira mocskosnak, réginek és olvashatatlannak látszik a hajdan bizonyára kék alapon sárgával írt tábla, hogy inkább az állomás-épületen keresi az informális kapaszkodót az ide érkező. Biztosra mégis inkább csak azután mehet, hogy az ellenkező oldalon, az új pincesor után feltűnik a hegy lábánál emelt, szüretelőket imi-táló rozsdás vasszerkezet (emlékmű?). Az évtizedek alatt vöröses-szürkére használódott peronon végigsétálva az állomásépületig tartó 100 méteres utat persze feltűnik, hogy a háromemeletes, zömök toronyra függőlegesen, a főbejáratként használatos két-szárnyú ajtó fölé pedig vízszintesen írták ki: Tokaj.

Az egyszintes, hosszúkás

épület pókhálókkal "díszített" falai láttán elképzelhetetlen, hogy a világörökség territóriumába ér-keztünk. Az állomásépület a már említett háromemeletes bástyától eltekintve amolyan kisvárosi min-tára épült: a személyszállításhoz szükséges infrastruktúra, az irodák és a raktárhelyiségek is egyetlen hosszú sátortető alatt vannak. De utána már "nagyzolósra" vált az állomás, mert a két helyiségbe vezető három ajtó felé négy magyarázó táblát is tettek. De a nemdohányzó váróba nyíló két, egymástól pár méterre lévő ajtó közül csak az egyiken van kilincs. Dohányzó váróterem viszont egyál-talán nincs, bár erről csak oda-bent, az egyik félreeső falra szerelt üvegszekrényből tájékozódhat az ember: "A várótermekben a nemdohányzók védelme érdekében dohányozni, cigarettát szívni tilos!" - közli a felirat.

Az üvegfalú váróteremből, a toalettből, a műmárvány járólapos, faberakással díszített falú előtérből jelentős részt lefarag

a leláncolt "Resti büfé",

bár a bérlésre és működtetésre reménytelenül hirdetett kocsma senkinek sincs útban. A jegypénztárban többnyire a kirándulók vagy a diákok pénze csilingel - a pénztáros szerint manapság egyre halkabban.

Hiába, régen volt 1967, amikor még az országos menetrend is szalutált a városnak. Akkor indult a Tokaj expressz, az ország, de legalábbis a keleti régió első "kváziintercityje", ami ráadásul (majd' 40 éve!) több mint 10 perccel kevesebb idő alatt jutott el a Keletiből Nyíregyházára, mint ma. Persze ehhez az is kellett, hogy csak Miskolcon, Szerencsen és Tokajban álljon meg, Hatvanban, Füzesabonyban ne.

Hogy miért állt kerek egy percig a poros kisvárosban, és hogyan lett Tokaj a névadója az expressznek, az állomáson már senki sem tudja. A folklór szerint valami po-litikai fejes itt lakó szeretőjéről (másnál: anyósáról) szóló történet állt a háttérben, de bizonyítani senki sem tudja. A forgalmistának nem is ez a lényeg, hanem hogy a Szerencsről Nyíregyháza felé közlekedő vonatok közül naponta harmincnál is több megáll itt, mielőtt átkelne a Tiszán.

Az állomásépület mellett csupán egy rozsdamarta 424-es gőzös. A városba lejtő járda fölé emeltek ugyan egy

fél székely kaput,

de ez is inkább kétségbe-, mint zavarba ejtő. Mintha azt jelezné, hogy az állomás kívül esik a városon, s ez tán arra is magyarázat, hogy a tudatos és látványos városfejlesztésért Hild-éremmel kitüntetett, idegenforgalomra berendezkedő Tokajban a vasút-állomást miért hagyják lassan elsüllyedni az államvasutakra jellemző depresszióban.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.