Állomásról állomásra XXXI. - A neve: senki - Rákosszentmihály

  • - legát -
  • 2010. március 18.

Tranzit

Egy BKV-busznak is van itt végállomása, a közönség számára azonban nem létezik. "Dodókám, megvan a helyszín, ahol a Kovács Lajos ki tudna jönni hugyálni jégeralsóban azután, hogy megerőszakolta a Tóth Orsit! Basszus, ez jobb, mint Románia! És az a legjobb, hogy nincs semmi antikolás, mint a Tarr Bélánál. Ez úgy mai, hogy tegnapi, ha érted, miről beszélek. Apám, ha meglátod azt a hombárt, amit most épp látok, le fogod szarni a lábad! Te! Mi lenne, ha beültetnénk oda a Hobót Deák Bill-lel? Csak úgy, brahiból... A francokat Ukrajnában, itt Pesten, a Csömöri úti felüljárótól balra!"
Egy BKV-busznak is van itt végállomása, a közönség számára azonban nem létezik.

"Dodókám, megvan a helyszín, ahol a Kovács Lajos ki tudna jönni hugyálni jégeralsóban azután, hogy megerőszakolta a Tóth Orsit! Basszus, ez jobb, mint Románia! És az a legjobb, hogy nincs semmi antikolás, mint a Tarr Bélánál. Ez úgy mai, hogy tegnapi, ha érted, miről beszélek. Apám, ha meglátod azt a hombárt, amit most épp látok, le fogod szarni a lábad! Te! Mi lenne, ha beültetnénk oda a Hobót Deák Bill-lel? Csak úgy, brahiból... A francokat Ukrajnában, itt Pesten, a Csömöri úti felüljárótól balra!"

Bokáig állunk az olajos sárban, és ha már stábot nem látunk, beérjük egy forgatási helyszínt kereső, mobiltelefonba ordító magyar filmrendező képzelt alakjával. Köpésre vagyunk a XVI. kerület halmozottan "polgári" kertvárosától, egy másikra a Füredi úti lakótelep tornyaitól. Az elénk táruló látvány tényleg hatásvadász. Úgy tűnik, békésen megfér egymás mellett a vadnyugatot idéző ácsolt raktár és a málló homlokzatú állomásépület, a vasutaslakhatás jellegzetes kellékeivel, parabolaantennával, házi készítésű fémkerítéssel. Lefogadnánk, ha pár héttel később jövünk, a muskátli sem hiányozna az ablakból. Meg a száradó ruhák. Az utasellátásnak azonban nyoma sincs, ahogyan utasoknak sem.

Körmagyar

Miként az S-Bahnnal Berlint, valaha Budapestet is körbe lehetett utazni vonattal. A német rokonnal nagyjából egy időben, az 1800-as évek végén létesült budapesti körvasút azonban sohasem futott be a Ringbahnhoz hasonló karriert, és nemcsak azért, mert bizonyos szakaszán voltaképpen "bent", a városban - Margit körút - haladt, és talán sohasem közlekedett olyan vonat a pályáján, ami egyszer is körbejárt volna. A teljes körvasút tulajdonképpen csak elvben létezett: A Déli pályaudvarról "indult", a Vérmezőn és a Margit körúton keresztül jutott el a szentendrei HÉV vonalára, majd az óbudai gázgyárnál "kanyarodott fel" az újpesti vasúti hídra. Innen a MÁV esztergomi vonalán "érkezett" a Nyugatiba, majd Rákosrendezőn és Kőbánya felsőn át a Keletibe. Ezt követően a Ferencvárost érintve a Déli összekötő vasúti hídon jutott vissza Budára, Kelenföldre, majd újra a Délibe. Személyforgalomról szó sem volt, a vasút a kör mentén lévő gyárak és üzemek (a Margit körúton is!) kiszolgálása végett jött létre.

A dörzsöltebbeknek bizonyára feltűnt, hogy a körvasút kialakításánál tulajdonképpen "hozott" anyagból - szentendrei, esztergomi, bécsi, székesfehérvári vonal - dolgoztak, és szinte kizárólag a Nyugati és Keleti közötti szakasz volt az, amit valóban építeni kellett. És bár az 1892-ben átadott szakaszon több új vasútállomást felavattak, kezdetben itt is csak teherforgalom volt. A rákosszentmihályi állomás is ekkor létesült, bár 1892-ben még Pusztaszentmihálynak hívták, és csupán egy bakterház állt a helyén. A ma is látható állomás csak évtizedekkel később épült - Pusztaszentmihálynak addigra már nemcsak a neve változott Rákosszentmihályra, de - évtizedes huzavona után - már önálló községként szerepelt a településjegyzékben.

Szabadságharc lóvasúttal

A XIX. század végén a Budapest környéki településeken függetlenségi mozgalmak sora bontakozott ki. Míg Pestújhely Rákospalotától, Rákosliget Rákoscsabától próbált elszakadni, Pusztaszentmihály a cinkotai "elnyomókkal" szemben vívta küzdelmét - igaz, nem az utcán, fegyverrel, hanem szónoklatok és beadványok formájában a helyi közgyűlés keretein belül.

A szembenállás hátterében egy bűvös szó, a parcellázás, pontosabban az ezt követő fejlődés. Míg 1848-ban Szentmihály valóban csak egy közepes méretű puszta volt Cinkota határában, húsz évvel később már 108 nyaraló büszke tulajdonosa töltötte itt szabad idejét, és hamarosan felfedezte magának a szolgáltatóipar is. A környék népszerűségét nagyban befolyásolta, hogy 1887-ben megjelent a tömegközlekedés. Ekkor adták át a Budapest-Cinkota HÉV-vonalat, melynek egyik megállója - József főherceg telep (a mai Nagyicce) - már kifejezetten a szentmihályiak kedvéért létesült. Az 1890-es évek elejére már egy kimondottan városias negyed jött létre "közigazgatásilag" az inkább alföldi községre emlékeztető Cinkotán belül, így hát nem csoda, hogy a Szentmihályon élő - főleg pesti, és némi befolyással rendelkező - polgárok úgy vélték, hogy maguk könnyebben boldogulnának. Már 1889-ben felerősödtek a közgyűlésben azok a hangok, melyek Pusztaszentmihály elszakadását javasolták, de a függetlenség napja még hosszú ideig nem jött el. Jobb híján, a pusztaszentmihályi lokálpatrióta "kemény mag" úgy tett, mintha falujuk (kertvárosuk?) önálló lenne, a borítékra még véletlenül sem kerülhetett Cinkota felirat, 1893-ban pedig megindult az első, immár nevében is a települést emlegető társaság, a Puszta-Szentmihályi Közúti Vasút Rt. lóvasúti járata, bár a nagy közlekedési cégeket idéző név mögött egy végtelenül naiv, ámde kétségtelenül hatékony magánvállalkozás állt: a három lóval és három kocsival, 2,8 kilométeres keskeny nyomtávú pályán működő társaság a HÉV-állomásig szállította utasait. A nemes cél érdekében a vállalat vezetősége nem vett fel fizetést, időnként az igazgató is fölült a bakra, így demonstrálva valamiféle "közösségi élményt", amiből egyébként is kijutott az utasoknak. Előfordult, hogy menet közben döglött meg az egyik ló, a menetrendet azonban tartani kellett, ezért három utas vontatta be a kocsit a végállomásra.

A lóvasúttal szinte egy időben átadott MÁV-állomás azonban mintha elkerülte volna a "városatyák" figyelmét. Igaz, hogy az még távolabb volt a központtól, mint a nagyiccei HÉV, ám egy pár kilométeres lóvasútfejlesztéssel máris gyorsabban eljuthattak volna a Keleti pályaudvarra (akkoriban a cinkotai HÉV végállomása is itt volt), ráadásként pedig a Nyugatiba is. Valószínű, hogy a körvasút menti településekkel (Pestújhely, Rákospalota) összefogva érdemes lett volna a MÁV-nál kopogtatni a személyközlekedés bevezetését sürgetve, de a szentmihályiak inkább azért lobbiztak - sikerrel -, hogy HÉV-szárnyvonal létesüljön 1902-ben önállóvá vált településükön, amit egyébként két évvel hamarabb kereszteltek át Rákosszentmihályra. A nagyiccei elágazást 1911-ben adták át, a lóvasút 1913-ig közlekedett - utolsó két évében teljesen fölöslegesen.

Érdekesség, hogy a körvasúti személyforgalom (persze csak a Nyugati és a Keleti között) épp a gazdasági válság évében, 1929-ben indult meg, és bár ugyanekkor megjelent az első rákosszentmihályi buszjárat is, a MÁV döntése olyan váratlanul érte a település vezetését, hogy az állomásra vezető utat és az út menti közvilágítást csak három évvel később adták át. A visszaemlékezések szerint addig valóságos "emberkaravánok" bukdácsoltak a hajnali töksötétben az állomás felé, mivel a "nagyvasút" nemcsak gyorsabb volt a HÉV-nél, de lényegesen olcsóbb is, épp feleannyi.

Majd az S-Bahn

Ám hiába a népszerűség, a második világháborút követően a személyforgalom ismét megszűnt, és hamarosan Rákosszentmihályra is hasonló sors várt. 1950-ben Sashalommal, Mátyásfölddel és Cinkotával együtt kikiáltották Nagy-Budapest XVI. kerületének, majd ötven évvel később, miután a környék ipara és Rákosrendező pályaudvar eljelentéktelenedett, az addig valóban sűrű teherforgalom is megcsappant. Ennek - és a látottak - ellenére Rákosszentmihály állomáson a mai napig van forgalmi szolgálat, sőt azok a nemzetközi vonatok, amelyek a Keleti pályaudvarról indulnak a párkányi határ felé, erre húznak el.

Néha még az is előfordul, hogy az utasok itt lépnek Budapest földjére: legutóbb tavaly decemberben, amikor a Keleti váltói befagytak, a Berlinből érkező "Metropol EuroNight" utasai számára Rákosszentmihály volt a végállomás. Az intézkedő kalauz bizonyára nem akarta provokálni őket még azzal, hogy akad az asztalfiókban olyan távlati terv, mely a 2020-as években már itt is az S-Bahnhoz hasonló vonatok közlekedésével számol. Inkább csak megpróbálta elmagyarázni, hogy a szomszédból indul a 92-es busz, ami ugyan az esti órákban elég ritkán jár, viszont tíz perc alatt a gödöllői HÉV mátyásföldi állomására ér. Onnan pedig már csak pár megálló az Örs vezér tere, ahonnan a metró indul. Ha szerencséjük van, egy óra alatt a Keletibe érnek. Hasonlóan, mint a környék lakói.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.