Folklór és turizmus Csehországban: A valach királyság

  • Schillinger Andrea
  • 2003. augusztus 13.

Tranzit

Hogy Horvátország közútjain - mondjuk, bármelyik határátkelőtől a tengerpartig - gyakorlatilag összefüggő a kocsisor, arról naponta jönnek ez idő tájt hírek, de talán akkor sem árulunk el különösebb újdonságot, ha hasonlókat közlünk Prágáról. A turisták által preferált Vencel tér-"városi tér-Károly híd-Vár gyalogos viszonylat a szezon eleje óta többé-kevésbé mozdulatlannak mondható, meg nem erősített híresztelések szerint egy német turistacsoport a mondott Vencel térről indulva előbb érte el a nyugdíjkorhatárt, mint a Károly hidat.

Hogy Horvátország közútjain - mondjuk, bármelyik határátkelőtől a tengerpartig - gyakorlatilag összefüggő a kocsisor, arról naponta jönnek ez idő tájt hírek, de talán akkor sem árulunk el különösebb újdonságot, ha hasonlókat közlünk Prágáról. A turisták által preferált Vencel tér-"városi tér-Károly híd-Vár gyalogos viszonylat a szezon eleje óta többé-kevésbé mozdulatlannak mondható, meg nem erősített híresztelések szerint egy német turistacsoport a mondott Vencel térről indulva előbb érte el a nyugdíjkorhatárt, mint a Károly hidat.Ehhez képest könnyű belátni, hogy Kelet-Morvaország maga a paradicsom, és finoman szólva is itt van egy köpésnyire (Komáromtól alig több mint 200 kilométer).

Jelen ajánlatunkat semmiképpen ne tekintsék valami exkluzív holminak, ellenkezőleg. A tájegység, amiről beszélünk, a valachok földje, történetileg Csehország legszegényebb vidéke, csak hegyek, birkák, birkapásztorok, akik viszont oly erősen őrzik hagyományaikat, sajátos nyelvüket, szokásaikat, folklórjukat és távolról sem utolsósorban gasztronómiájukat, hogy abban garantáltan nagy öröme telik még a legavatatlanabb, legártatlanabb odavetődőnek is.

A morva-sziléz határon fekvő középhegység,

a Beszkidek déli lábainál

járunk: Valasskóban, amit a helyiek a maguk kendőzetlen büszkeségével csak valach királyságnak neveznek, de annyira komolyan, hogy valóságos királyuk is van: Boleslav Polívka. E név voltaképpen Magyarországon is jól cseng, végtére is a cseh filmművészet elmúlt harminc esztendejének egyik legkiemelkedőbb színészegyéniségéről van szó.

Ám a fejétől bűzlik a hal, a történelmi szegénységnek vannak bizonyos máig ható következményei, ha máshol már nem is, bizonyos cseh fejekben feltétlenül. A kevésbé finomkodó (hogy ne mondjuk, alulkulturáltabb) nagyvárosi (Prága, Brno) körökben a valach a bunkó, a hülye, a primitív, részeges fráter szinonimája. A király, Polívka közszereplései alkalmával erre rendszeresen rá is játszik, ilyenkor ember legyen a talpán, aki megérti. Ja, lehet ez is megoldás, karikatúrával küzdeni az előítéletek ostobasága ellen.

Mondjanak rájuk bármit, egy nem tagadható: szívük az nagy van, kétségtelenül imádnak mulatni, enni, inni, táncolni, dalolni. Ilyenkor aztán - nyár s ősz fordulóján - olyan az egész környék, mint valami gigantikus folklórfesztiválba ojtott, bállal és kakaskodással nemesített gasztronómiai világkiállítás, benn, az úgyszólván háborítatlan s épp ezért lenyűgöző őstermészet közepén, évszázados jegenyefenyőkből készült házak között, szó szerint, mint a mesében. Vagy, hogy ne menjünk még ennyire se messzire, Berda József lírájában.

A valachföld központjának Roznov pod Radhostem tekinthető, bár hozzá fogható hangulatos települések vannak még szép számmal.

A "pod Radhostem"annyit tesz, hogy a Radhost` hegy lábánál. Továbbá a Becva folyó két partján, amiből a bal az érdekesebb, a történelmi városrész, amit 1267-ben alapítottak, és minden háza fából épült. A jobb partot se hagyjuk szó nélkül, a szocializmus Csehszlovákiája a legelképzelhetetlenebb helyekre is képes volt lakótelepeket és korszerű centrum áruházakat építeni.

Ám az óvárosi részben bolyongva lépten-nyomon mindenféle ősi mesterségek művelőinek műhelyeibe és "koliba" (értsd: kalyiba) nevű kocsmákba botlunk. Mégis becsületszóra kell nekünk itt elhinni, hogy a hely távolról sem hasonlít Szentendrére, sem a bazársorrá változott belvárosára, sem skanzenjére. Talán viszonylagos ismeretlensége, viszonylagos isten háta mögöttisége kímélte meg a szokásos euróbóvli alapú, primitív cifrálkodástól. Minden olyan, de tényleg, ahogy hagyták. Nota bene: skanzen itt is van, azokat a faházakat találjuk benne, amikben már túlzás lenne lakni, kétségtelen műtárgyi voltuk miatt.

E skanzenben van Emil Zátopek sírja is, aki kétszer körbefutja, megpróbálkozhat maratonibb távokkal. A testmozgás annál is kívánatosabb, mert ha akár csak egy-két napot is (sima tíz nap - két hét van a vidékben) eltöltünk itt, olyan fokú kalóriabevitellel kell számolni, hogy az ember egyszer csak azon veszi észre magát, jé, kinőtte a kocsiját. Bár birkapásztorokról beszéltünk, a juhok leginkább tejtermékek formájában vannak jelen a valach konyhában (azok a sajtok, az a túró, barátom). Mindenek alapja a disznótor és a hajdinakása, miből tisztán látszik: a fitneszkultúra térképén azért adódnak még fehér foltok, hála istennek. S hogy még valami jót mondjunk az itt lakó derék atyafiakról:

a valachnál édesszájúbb népséget

még nem hordott a hátán a föld. Kedvencük a vdolek, miszerint frgál, amit a szofisztikáltabb elnevezések iránt tulajdonképpen érzéketlennek mondható nem valach (cseh, morva, szlovák, bármilyen) honfitársak egyszerűen kolácnak hívnak. De ezzel az elnevezéssel ne próbálkozzunk valach vendéglátóinknál, mert azonmód előkapják a fokosukat, ahelyett, hogy elénk tennék azt a mennyei, tányéraknára hajazó lapos, kerek, túróval, szilva- és körtelekvárral és rengeteg mákkal földobott tésztát, ami konkrétan megszólal.

Egyébiránt a fokossal közlekedő valach férfiaktól nem feltétlenül kell megijedni, pláne, ha bocskort, dúsan hímzett harisnyát és az összetéveszthetetlen népviselet további rekvizitumait viselik. Nem koponyát zúzni, hanem táncolni mennek - alighanem minden este. Persze ha ehhez hozzávesszük, hogy a valachföld igazi büszkesége mégiscsak a slivovica (amiből igazán csak az idevalósi, a vizovicei autentikus), akkor talán mégiscsak jobb lesz vigyázni. Leginkább arra, hogy nehogy ottfelejtsük magunkat, egy-két nap után hajlik erre a legmegrögzöttebb turista is. Csak úgy ott maradni, a vadak között, a valachok, vagyis oláhok, a beszkidi románok, a birkapásztorok közt. A jóban, a táncban.

Schillinger Andrea

(Roznov pod Radhostem)

Bővebb információk:

www.czehtourism.com

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.