Egy ismétlődésekkel terhes élet

Kornai János (1928–2021)

Tudomány

Életpályájának szinte mindegyik vonulata tartalmaz regényes elemeket. Várhegyi Éva búcsúzik.

Életpályájának szinte mindegyik vonulata tartalmaz regényes elemeket. Nem mindennapi, ahogyan az 1928-ban Budapesten született, autodidakta gondolkodóból majdnem Nobel-díjas tudóssá, a katedrától távol tartott, egy ideig ipari kutatóintézetbe száműzött közgazdászból a Harvard professzorává, a vasfüggöny mögé zárt „könyvmolyból” világutazóvá vált. Kacskaringós út jellemezte eszmei fejlődését is, amint zsidó polgárgyerekből kommunista aktivista, marxista újságíróból antimarxista tudós, „nagyimrista” reformerből reform­szkeptikus, politikusból a politikai szereptől tartózkodó kutató, és végül az utóbbiból politizáló közszereplő lett.

*

Ha valaki kellően hosszú életet él, könnyen szembesülhet kellemetlen ismétlődésekkel. Az emberiség történelmére az emberi gyengeségek is rányomják bélyegüket, így az is, hogy nem tanul a múlt hibáiból. A közel 94 évet megélt Kornai János autokratikus rendszerben született, felnőtt kora jó részét diktatúrában élte le, majd rövid demokratikus intermezzót követően ismét egyfajta autokráciában találta magát, ahonnan neki, koránál fogva, már nem adatott meg a kiszabadulás. Tudományos pályáját az ötvenes évek gazdasági rendszerét meghatározó „túlzott központosítás” leírásával kezdte, majd hat évtizeddel később, ismét egy hasonló rendszer felépülését kellett végignéznie. Nemzetközi hírnévre a „hiánygazdaság” fogalmának megalkotásával és tudományos leírásával tett szert, és most, egy héttel a halála előtt, a The Economist az ő kifejezését használva, „The shortage economy” címlappal jelent meg. A „puha költségvetési korlát” elnevezés is tőle származik; e fogalmat a szocialista gazdaság jellemzésére vezette be, ám a jelenség a kiterjedt állami beavatkozásokkal terhelt mai kapitalista gazdaságokban is egyre általánosabbá válik.

Tudományos munkásságának elismertségét látva elégedett embernek gondolhattuk volna. Hiszen már a nyolcvanas években az amerikai Harvard Egyetem állandó professzora lett, és vendégprofesszorként számos további jó hírű egyetemen tanított és kutatott. Élete során vagy két tucat tudományos akadémia és nemzetközi társaság választotta tagjává (utóbbiak egy-egy időszakra elnökké), számos neves egyetem pedig díszdoktorává. Igaz, a budapesti Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetem csak a nyolcvanas években nyitotta meg kapuját az akkor már világhírű tudós előtt; addig csak néhány érdeklődő diák számára vezethetett szemináriumot. Legnagyobb hatású könyvei – köztük a tervgazdaság természetét feltáró A gazdasági vezetés túlzott központosítása, a mainstream közgazdaságtannal szembeszálló Anti-equilibrium, a szocialista gazdaság működésének a mélyére ásó A hiány, majd annak átfogó politikai gazdaságtanát leíró A szocialista rendszer, az Indulatos röpirat a gazdasági átmenet ügyében vagy A gondolat erejével című önéletrajza – számos nyelven megjelentek; közülük több a politikaformálók és a „laikusok” körében is nagy visszhangra talált.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.