Interjú

„Ki akar itt forradalmat?”

Mink András történész a Petőfi-kultuszról

Tudomány

Egyetlen politikai rezsim sem hagyhatja figyelmen kívül, és mindegyik megcsúfolja valahogy. A Blinken OSA Archívum programsorozata Petőfi Sándor kultuszának politikai változásaival foglalkozik. A témáról az egyik kurátort, lapunk alkalmi szerzőjét kérdeztük.

Magyar Narancs: Ismét felkapott lett Jékely Zoltán 1973-ban írott, Lidércnyomás című verse, amelyben így ír: „Petőfi szobrán egy ocsmány varangy ül”. Tényleg csak ízléstelen módon használta a politika a költőt?

Mink András: Abban biztosak lehetünk, hogy minél hangosabban és sűrűbben kurjongatta Petőfi Sándor nevét egy politikai tábor, annál nagyobb hazugságot próbáltak elfedni vele. Leginkább persze a nyilasok és Rákosi rendszere élt vissza ikonikus személyével, de a varangy szinte mindig ott ült Petőfi szobrán. Klebelsberg Kuno, Révai József vagy Aczél György kifejezetten hivalkodón és önkényesen használta. Petőfi éppen a rendszerváltás után szerepelt kevesebbet a kultúrpolitikában, amikor egy darabig tisztesnek mondható parlamentáris demokráciában éltünk, és nem történelmi alakoktól – Szent Istvántól, Kossuthtól és a többiektől – vártuk, hogy megoldják a problémáinkat. Hiába, hogy a franciáknál kultusza van az 1789-es forradalomnak, az senkinek nem jut eszébe, hogy időnként megkérdezze, mit tenne vagy mit gondolna most Danton vagy Robespierre. Nálunk Petőfi hitelesítő pecsétjére minden rezsimnek szüksége volt. A lényeges kérdés az, mit hazudtak róla és mit hallgattak el. A legitimációhoz persze az is kell, hogy a költő politikai nézeteiről fogalmunk legyen. Csakhogy az jóval komplexebb, és be van zárva az időbe. Petőfi egy olyan korban élt és alkotott, amikor a modern politika alapvető eszméi megszülettek, ő pedig a verseiben, prózáiban és közéleti megnyilvánulásaiban mindegyikre lelkesen vetette rá magát. Mélyen foglalkoztatta a nemzet és a szabadság kérdése, az is, hogy a nemzetek különböző szabadságeszményei megférnek-e egymás mellett. Radikális volt, de korántsem annyira intranzigens, mint azt a róla kialakult kép alapján állítják. Az biztos, hogy 1848-tól mindig azon az oldalon találjuk, amelyik sarkosabb véleményt képviselt. Ő volt az első irodalmi alkotó, aki ezeket a gondolatokat hatásosan és közérthetően megfogalmazta, de hamarosan kiderült, hogy a nála fellelhető eszmék nem mindig összeilleszthetők. Ezért szeretném hangsúlyozni az életútjának befejezetlenségét.

MN: A legendaképzés a halála után hamar megkezdődött, nem kis részben Jókai Mórnak köszönhetően. Milyen volt az ő Petőfi-képe?

MA: 1882 októberében, amikor a belvárosban, a mai Március 15. téren felállították a Petőfi-szobrot, Jókai úgy beszélt a kiegyezés vívmányairól, mint a költő megvalósult álmáról: „A népszabadság, melyet ő még mint gyémántot keresett és megtalálva annak tartogatott, ma már közönséges és hasznos úttöltő kavics.” Független nemzetről, erős hadseregről beszélt, holott pusztán belső autonómiát nyertünk, a közös sereg vezényleti nyelve a német volt, honvédségünk pedig jóval gyengébben felszerelt volt az osztrákokénál. Jókai azt is mondta, hogy „van még egy népeitől szeretett s népeit szerető király s az Magyarországé”. Hát, megnéztem volna, a republikánus Petőfi hogyan ünnepli Ferenc Józsefet, akinek a parancsára végezték ki az aradi tizenhármat és Batthyány Lajost.

MN: Kosztolányi Dezső „az első magyar proletárnak” nevezte Petőfit, Móricz Zsigmond, Illyés Gyula és a népi írók a parasztság felszabadítójaként láttatták. Végül is mit jelent Petőfinél a „nép” fogalma?

MA: Azokat, akik addig nem rendelkeztek politikai jogokkal. Hogy Petőfi gondolt-e mást a parasztságról és az akkor még partikulárisan létező munkásságról, mint amit a 19. századi demokratikus nacionalizmus diktált – miszerint mindenkit be kell emelni a törvényhozásba –, azt nem tudhatjuk. Sokan úgy vélik, Az apostol cselekménye és kérdései arról tanúskodnak, Petőfi 1848 nyarán azzal szembesült, nem is megy olyan könnyedén, hogy az elnyomásban élő nép felemelkedjék, kiteljesedjék, és polgárrá váljon. A naiv bizalom elpárolgott, de nem vetette el az eszmét, megoldáson gondolkodott. Ekkor kellett szembesülnie azzal is, hogy a szerbek, a románok, a szlovákok, a horvátok nem pontosan ugyanúgy képzelik az állampolgári egyenlőséget és a szabadságot, ahogy azt a magyarok fölkínálják nekik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.