Olyan vörös a szád - Neonok éjszakája

Tudomány

Az idei Múzeumok Éjszakája kellett ahhoz, hogy legalább egy cseppizzónyi kóstolót kapjunk abból, milyen is volt egykor a fény az éjszakában.

A neoncső az emberi elme egyik legnagyszerűbb szüleménye, működési elve is módfelett egyszerű – nyilván valamennyien emlékeznek rá boldogult emlékű fizikaóráikról.

A neoncső működéséhez mindenekelőtt szükséges egy trafó, mely nagyfeszültségű árammá alakítja a hálózati kettőhúsz voltot, egy kondenzátor meg persze egy üvegcső (ún. neoncső), benne ritka, alacsony nyomású gáz (vagy gázok keveréke), no és két beforrasztott elektród. Amikor magasfeszültségű áramot vezetünk a csőbe (s ehhez elegendő úgymond, a kor kifejezését használva, felköpni a pilácsot), úgy a katódból kilépő elektronok ionizálják a csőben található ritka gáz atomjait (molekuláit), az ütközések hatására számos elektron kerül magasabb energiaállapotba, majd alap-állapotába visszakerülve a szintkülönbségből adódó, szigorúan kvantált energiamennyiséget (most megvagy!) konkrét frekvenciájú sugárzás (fény, fény!) formájában kibocsátja. A meghatározott frekvenciatartomány egy bizonyos színnek felel meg – ha például a neoncsőbe nevének megfelelően neont töltünk, mely nemesgáz (azaz külső elektronkonfigurációja úgyszólván tökéletes), akkor az világító vörös fényt bocsát ki – mi meg azt látjuk, hogy Csemege, Cipő vagy Bizományi Áruház. Ha meg kevés higanygőzt is adagolunk a csőbe, úgy meleg búzavirágkék színnel fog világítani – mi pedig boldogan silabizálhatjuk: Patyolat, esetleg Gólya Áruház.

A neoncső tündöklése még emberi lépték szerint is szokatlanul rövid ideig tartott – különösen nálunk, hiszen itt hol a háborús elsöté- títés, hol a háború utáni córesz, hol meg a Nyugat-ellenes sztálinista paranoia gátolta a színes, világító neoncsövek meg a hozzájuk kapcsolódó hamis, hazug, ám jóleső életérzés elterjedését. Ennek megfelelően a neoncső tündöklése és bukása, úgy is mint metafora segedelmével tökéletesen leírható a Kádár-rezsim története, ahol a neon ugyanolyan kedélyjavítónak számított, mint az olcsó sör, a táncdalfesztivál vagy egy ideig a futball – igaz, a fent említettekkel szemben volt még némi erotikus stichje is. A halálra szánt neonok megmentésére alakult Neonon csoport és a Magyar Elektrotechnikai Múzeum közös kiállítási anyagából az is kiderült, hogy a korabeli sajtó milyen diadalittasan számolt be az újabb és újabb neonreklámok elkészültéről, s hogy milyen sztárolt szakembereknek számítottak mondjuk az őrülten tekercselő trafókészítők vagy a neoncsőhajlító expertek – elvégre a cirkalmas neonfeliratokat egyedileg, darabonként, kézzel állították elő boszorkányos ügyességű üvegfúvók. Az elkészült feliratokból, mai, retróra kihegyezett érzékelésünkkel szemlélve, valósággal sugárzik valamiféle morbid szépség – s csak másodlagos percepciónk nyomán jut el a tudatunkig, mire is utalnak a világító feliratok –, ez tudniillik az állami monopolcégek kora, ahol mindenből csak egy (néha kettő) jutott, s bőven elég volt cégjelzés helyett mindössze annyit kiírni: Csemege vagy Cipőbolt. Azután jött a késő Kádár-kor szimulált szocialista kvázipiaca, s ez meg a betegesen rossz ízléssel megvert nyolcvanas évek véget is vetettek a neonkornak – mint elavult vackot, sorra dobták szemétre az egykori egyedi neonfeliratokat –, így azután alig-alig sikerült közülük néhányat megmenteni az utókor számára.

Ami maradt, azt a múzeum szakemberei lehetőség szerint felújították, majd a megmentett darabokat gondosan elhelyezték a Kazinczy utcai épület terebélyes, T alakú udvarán, ehhez jött még Lugosi Lugo László kivételes neonfotó-gyűjteménye, válogatás a múzeum saját, témába vágó anyagaiból (archív neonok, gázkisülési csövek, ívlámpák), no meg a Neonon csoport saját gyűjtésének gyümölcsei, korabeli fotók, régi újságok, miegyebek. Mi sem kellett több a hálás közönségnek: mire este fél tízkor felgyúltak a felújított neonok, már zsúfolásig telt az udvar, ahol előbb meghallgathattuk a hatvanas évek néhány kedves slágerét Balla Eszter (akit többek között a Moszkva tér és a Kontroll egyik főszereplőjeként ismerhet a nagyközönség) ihletett és módfelett szórakoztató előadásában (ne feledkezzünk meg a vérprofi zenei kíséretről sem – hogy ne menjünk messzebbre, basszusgitáron: Ullmann Ottó!). S végül az udvaron berendezett Neonpresszó kínálatától megittasult közönség mozgott egy jelentőset dj Shuriken retro-easy-funk-break tánczenéire – míg a bátrabbak csapatostul merészkedtek a forró és párás piciny kiállítótermekbe, s figyelték bódultan, hogy a szakma szintén vitrinben, üveg mögött elhelyezett ifjú mestere mint fújja, lágyítja, hajlítgatja úgy ötven fokban, félméteres gázláng fölött a leendő neoncsöveket. Kint pedig borzongva csodálhattuk a néha csak töredékesen rekonstruált neonfeliratokat: megannyi fragmentum – néha egész szótagok hiányoznak a szövegből, mintegy emlékeztetve arra, hogy e kort meg az ő sajátos, neonba írt nyelvét már csak töredékesen tudjuk rekonstruálni.

S végezetül, mintegy fellelkesülve a Múzeumok Éjszakájának tapasztalatain, javasolnánk, hogy gyakrabban legyen parti a múzeumokban, s hogy rendszeresen mérjenek egyszerű tudatmódosítókat (mondjuk alkoholt) is – elvégre az emberiség nagy közös kultúrkincsének rekvizítumai sokkal könnyebben megismerhetők és befogadhatók szalonspiccesen, ütemes tánczene mellett. A teremőr is csak reggel fog sírni, amint meglátja, hogy már megint feldöntötték a kitömött mamutot, ráadásul le is öntötték vörösborral.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.