Olyan vörös a szád - Neonok éjszakája

Tudomány

Az idei Múzeumok Éjszakája kellett ahhoz, hogy legalább egy cseppizzónyi kóstolót kapjunk abból, milyen is volt egykor a fény az éjszakában.

A neoncső az emberi elme egyik legnagyszerűbb szüleménye, működési elve is módfelett egyszerű – nyilván valamennyien emlékeznek rá boldogult emlékű fizikaóráikról.

A neoncső működéséhez mindenekelőtt szükséges egy trafó, mely nagyfeszültségű árammá alakítja a hálózati kettőhúsz voltot, egy kondenzátor meg persze egy üvegcső (ún. neoncső), benne ritka, alacsony nyomású gáz (vagy gázok keveréke), no és két beforrasztott elektród. Amikor magasfeszültségű áramot vezetünk a csőbe (s ehhez elegendő úgymond, a kor kifejezését használva, felköpni a pilácsot), úgy a katódból kilépő elektronok ionizálják a csőben található ritka gáz atomjait (molekuláit), az ütközések hatására számos elektron kerül magasabb energiaállapotba, majd alap-állapotába visszakerülve a szintkülönbségből adódó, szigorúan kvantált energiamennyiséget (most megvagy!) konkrét frekvenciájú sugárzás (fény, fény!) formájában kibocsátja. A meghatározott frekvenciatartomány egy bizonyos színnek felel meg – ha például a neoncsőbe nevének megfelelően neont töltünk, mely nemesgáz (azaz külső elektronkonfigurációja úgyszólván tökéletes), akkor az világító vörös fényt bocsát ki – mi meg azt látjuk, hogy Csemege, Cipő vagy Bizományi Áruház. Ha meg kevés higanygőzt is adagolunk a csőbe, úgy meleg búzavirágkék színnel fog világítani – mi pedig boldogan silabizálhatjuk: Patyolat, esetleg Gólya Áruház.

A neoncső tündöklése még emberi lépték szerint is szokatlanul rövid ideig tartott – különösen nálunk, hiszen itt hol a háborús elsöté- títés, hol a háború utáni córesz, hol meg a Nyugat-ellenes sztálinista paranoia gátolta a színes, világító neoncsövek meg a hozzájuk kapcsolódó hamis, hazug, ám jóleső életérzés elterjedését. Ennek megfelelően a neoncső tündöklése és bukása, úgy is mint metafora segedelmével tökéletesen leírható a Kádár-rezsim története, ahol a neon ugyanolyan kedélyjavítónak számított, mint az olcsó sör, a táncdalfesztivál vagy egy ideig a futball – igaz, a fent említettekkel szemben volt még némi erotikus stichje is. A halálra szánt neonok megmentésére alakult Neonon csoport és a Magyar Elektrotechnikai Múzeum közös kiállítási anyagából az is kiderült, hogy a korabeli sajtó milyen diadalittasan számolt be az újabb és újabb neonreklámok elkészültéről, s hogy milyen sztárolt szakembereknek számítottak mondjuk az őrülten tekercselő trafókészítők vagy a neoncsőhajlító expertek – elvégre a cirkalmas neonfeliratokat egyedileg, darabonként, kézzel állították elő boszorkányos ügyességű üvegfúvók. Az elkészült feliratokból, mai, retróra kihegyezett érzékelésünkkel szemlélve, valósággal sugárzik valamiféle morbid szépség – s csak másodlagos percepciónk nyomán jut el a tudatunkig, mire is utalnak a világító feliratok –, ez tudniillik az állami monopolcégek kora, ahol mindenből csak egy (néha kettő) jutott, s bőven elég volt cégjelzés helyett mindössze annyit kiírni: Csemege vagy Cipőbolt. Azután jött a késő Kádár-kor szimulált szocialista kvázipiaca, s ez meg a betegesen rossz ízléssel megvert nyolcvanas évek véget is vetettek a neonkornak – mint elavult vackot, sorra dobták szemétre az egykori egyedi neonfeliratokat –, így azután alig-alig sikerült közülük néhányat megmenteni az utókor számára.

Ami maradt, azt a múzeum szakemberei lehetőség szerint felújították, majd a megmentett darabokat gondosan elhelyezték a Kazinczy utcai épület terebélyes, T alakú udvarán, ehhez jött még Lugosi Lugo László kivételes neonfotó-gyűjteménye, válogatás a múzeum saját, témába vágó anyagaiból (archív neonok, gázkisülési csövek, ívlámpák), no meg a Neonon csoport saját gyűjtésének gyümölcsei, korabeli fotók, régi újságok, miegyebek. Mi sem kellett több a hálás közönségnek: mire este fél tízkor felgyúltak a felújított neonok, már zsúfolásig telt az udvar, ahol előbb meghallgathattuk a hatvanas évek néhány kedves slágerét Balla Eszter (akit többek között a Moszkva tér és a Kontroll egyik főszereplőjeként ismerhet a nagyközönség) ihletett és módfelett szórakoztató előadásában (ne feledkezzünk meg a vérprofi zenei kíséretről sem – hogy ne menjünk messzebbre, basszusgitáron: Ullmann Ottó!). S végül az udvaron berendezett Neonpresszó kínálatától megittasult közönség mozgott egy jelentőset dj Shuriken retro-easy-funk-break tánczenéire – míg a bátrabbak csapatostul merészkedtek a forró és párás piciny kiállítótermekbe, s figyelték bódultan, hogy a szakma szintén vitrinben, üveg mögött elhelyezett ifjú mestere mint fújja, lágyítja, hajlítgatja úgy ötven fokban, félméteres gázláng fölött a leendő neoncsöveket. Kint pedig borzongva csodálhattuk a néha csak töredékesen rekonstruált neonfeliratokat: megannyi fragmentum – néha egész szótagok hiányoznak a szövegből, mintegy emlékeztetve arra, hogy e kort meg az ő sajátos, neonba írt nyelvét már csak töredékesen tudjuk rekonstruálni.

S végezetül, mintegy fellelkesülve a Múzeumok Éjszakájának tapasztalatain, javasolnánk, hogy gyakrabban legyen parti a múzeumokban, s hogy rendszeresen mérjenek egyszerű tudatmódosítókat (mondjuk alkoholt) is – elvégre az emberiség nagy közös kultúrkincsének rekvizítumai sokkal könnyebben megismerhetők és befogadhatók szalonspiccesen, ütemes tánczene mellett. A teremőr is csak reggel fog sírni, amint meglátja, hogy már megint feldöntötték a kitömött mamutot, ráadásul le is öntötték vörösborral.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.