Egy inváziós faj a Balatonban, amellyel szemben tehetetlenek vagyunk

Óvakodj a törpeharcsától!

  • Varga Domokos Péter
  • 2022. november 23.

Tudomány

Másfél évtizede a fekete törpeharcsa nevét a Balaton mellett még alig hallották néhányan. Ma meg már ott tartunk, hogy a tavat jobban kell félteni tőle, mint nem is olyan régen az angolnától.

Ízes és szinte utánozhatatlan magyar káromkodások verik fel a nyugodt őszi estéken a balatoni nád előtti csendet. Ebből tudhatja a csónakos horgász, hogy a szomszédja sem süllőt vagy pontyot fogott, hanem törpeharcsa akadt a horgára. „A törpeharcsa borzasztó, gyakorlatilag tönkreteszi a balatoni süllőzést. Mindegy, hogy élő hal vagy halszelet-e a csali, azt általában elsőként a törpeharcsa veszi fel, tíz kapásból legalább hatot. Emiatt a süllő egészen egyszerűen nem fér hozzá. A horgász gondjai csak fokozódnak, amikor kifogja a törpét. Rácsavarodik a damilra, mint hajdan az angolnák tették, a horgot mélyre nyeli, nehéz kiszedni belőle. Néha nemcsak a horogelőkét kell levágni, hanem a fődamilt is, és kezdődhet újra a szerelés. Képzeljük el mondjuk ezt este, sötétben, lámpafény mellett, a csónakban.”

Tatai Lajos, az alsóörsi horgásztanyával és 104 férőhelyes csónakkikötővel rendelkező Veszprémvidéki Horgászegyesület vezetője magyarázza így, hogyan szól bele mostanában a horgászok életébe a fekete törpeharcsa.

Süllő, angolna, busa

De hogyan került fekete törpeharcsa a Balatonba? Mert nem volt mindig ott, a 19. század végén hozták Észak-Amerikából Európába, majd 1980-ban Olaszországból telepítették át Magyarországra. A Balatonban pár évtizede jelent meg. Ez év július 12-én a fekete törpeharcsa (Ameiurus melas) is felkerült az Európai Unió egész területén veszélyes idegenhonos inváziós fajok listájára.

Ám a honi törpeharcsa-állomány a túlszaporodása mellett egyéb különlegességet is produkált: az istennek sem akar 20–25 centiméteresnél nagyobbra nőni. Őshazájában sokkal termetesebb, mint nálunk, akár több mint 50 centiméteres példányok is akadnak köztük, amelyek megközelítik a háromkilós súlyt is. Óriási tömegben lepi el ugyan honi vizeink, horgászvizeink jó részét, de mivel ilyen kicsi marad, halgazdálkodási jelentősége gyakorlatilag nincs. Apró teste bő egyharmadát a fejrésze tölti ki, a maradék törzs és farok pedig elvékonyodó, fogyasztható része alig marad.

De nem csak az a baj vele, hogy nincs horgászati sportértéke, és fogyasztásra sem jó. Vélhetően – ahogy ez minden túlszaporodott faj esetében igaz – el kell kezdeni attól félni, hogy visszafordíthatatlan károkat okoz a hazai ökoszisztémában, vizeink jelenlegi élővilágát, halállományát jelentősen átalakítja.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.