Zenész Múzeum: Hall of fém

  • - legát -
  • 2003. június 12.

Tudomány

"Mi vagyunk a rock, mi vagyunk az élet", "Menj, az úton menj tovább", "A becsület ennél mégis többet ér" "Áruló nem leszek"... Akik ma is az ilyen csapzott szárnyú szállóigék bűvöletében élnek, biztosan nem értik, miért nyílt nemrégiben könnyűzenei múzeum.

"Mi vagyunk a rock, mi vagyunk az élet", "Menj, az úton menj tovább", "A becsület ennél mégis többet ér" "Áruló nem leszek"... Akik ma is az ilyen csapzott szárnyú szállóigék bűvöletében élnek, biztosan nem értik, miért nyílt nemrégiben könnyűzenei múzeum.

De akad még valaki, aki tényleg elhiszi, hogy a "rock örök és elpusztíthatatlan"?Az Old Man´s Music Pubban nemrégen megnyílt Zenész Múzeumban természetesen nem foglalkoznak ilyesmivel. Csak ilyen-olyan emlékek vannak a hazai pop múltjából - tárgyesetben. Jurca Iván, a pub vezetője és Zoltán János újságíró Danny Friedman "Pop-rock kellék" kollekciójától ihletve - ami olyan darabokból állt, mint Buddy Holly gitárja, Bob Dylan szájharmonikája, Jimi Hendrix wah-pedálja, a Stones és Alice Cooper színpadi öltözéke - gyűjtögetésbe kezdett, hogy az ismert Akácfa utcai vendéglátóegységben magyar könnyűzenei emlékhelyet hozzon létre.

A félévés gyűjtőmunka úgy kezdődött: "Figyelj, nem tudnál adni valamit?" Török Ádám mindjárt valamelyik fuvoláját, Deák Bill Gyula egy ezüstláncot, Tátrai Tibor halászhálóját, Takáts Tamás pedig festett lábgipszét ajánlotta fel. A dolognak híre ment, és persze mások sem akartak lemaradni. Olyannyira nem, hogy rövid idő alatt majdnem száz tárgy gyűlt össze. Ezeket helyezték el aranyozott keretű vitrinekben, korra, nemre, műfajra való tekintet nélkül - vegyesen,

a békés egymás mellett élés

jegyében. Így kerülhetett szomszédba Aradszky Lászlónak az 1968-as Táncdalfesztiválon viselt, kávémintás nyakkendője Závodi János 1980-as önarcképes (sic!) naptárával, az Omega 1975-ös mesterszalagja Máté Péter határidőnaplójával, Adamis Anna töltőtolla Németh Lehel méretes mobiltelefonjával. Sokan színpadi öltözéküket küldték el. A szegecselt bőrszerelés, a csizma, a póló, a napszemüveg természetesnek tűnik, néhány nyolcvanas-kilencvenes évekbeli szett - elsősorban Zoltán Erika fluoreszkáló sárga-fekete sztreccsöltözéke és Sípos F. Tamás csíkos póló, csíkos rövidnadrág kombinációja - láttán azonban csak arra gondolhatunk, nem véletlen, hogy soha nem volt világsztárunk. A legsokkolóbb hatást Schuster Lóránt 46-os méretű tűsarkú női tipegője váltja ki, ami közvetlenül egy gigantikus Bob Marley-kép és László M. Miksa levágott rasztafrizurája mellett kapott helyet.

Miközben végignézzük a kiállított darabokat, elviccelődhetünk, ha valaha létezett teljes egyetértés a hazai muzsikusok között, az minden bizonnyal a pacalpörkölt iránti rajongásban nyilvánult meg, és így logikus, hogy éppen egy étteremben jött létre a Zenész Múzeum. Csakhogy az Old Man´s Music Pubban nemcsak ételekkel szolgálnak, hanem élő koncertekkel is - legtöbbször éppen a régi fiúk. Vagyis a gyűjtemény csak kiegészíti az esténként szokásos muzeális, de korántsem temetői hangulatot.

Ennek ellenére a magyar rock: nincs. Nem kell gyászolnunk, hiszen nem halt meg, pontosabban - mint láthatjuk - meg sem halt. (Arról lehetne vitatkozni, hogy egyáltalán megszületett-e, de most inkább maradjunk annyiban: egyszer volt, hol nem.) Csak abban lehetünk biztosak, hogy körülbelül húsz éve megakadt a tű, azóta ugyanaz forog, egyre kevesebben hallgatják, és persze az előadók sem lesznek fiatalabbak.

Régen Latabár Kálmán

volt a komikus, most azok a hatvanéves vénemberek, akik bőrszerelésben, veszterncsizmában, fejükön a maradék tollat rázva azzal jönnek, hogy "rám többé nem találtok, rosszak". Akik lúzerek maradtak.

Rock. Sőt: Magyarock.

A Zenész Múzeum láttán még döbbenetesebbé válik, hogy a hatvanas-hetvenes-nyolcvanas években szinte mindenki - művész, tudós, rendőr - bekapta a horgot, és komolyan, nagyon is komolyan vette ezt a cirkuszt. "Egyre tágul az egykor a szikla fogalmát takaró rock jelentése. A sziklakeménységet fölvállaló muzsikusok legnagyobb megdöbbenésére, ma már soft-rockról és diszkó-rockról beszélnek egyesek, ami ugye éppoly lehetetlennek tűnik, mint például a két örök ellenség, a tűz és a víz házasítása. Első pillanatban látszik csak lehetetlennek a dolog, hiszen a jobbfajta indiántörténeteken felnőtt angyalföldi gyerekek is tudják, hogy létezik például a tüzesvíz. Miért ne lehetne akkor lágy rockzene vagy éppen táncolható koncertmuzsika?" Emlékszünk még a daliás időkre, amikor az ilyen jellegű "teoretikus" szövegekkel volt tele az ifjúsági (sic!) sajtó? Vagy emlékszünk a "szakmai" vitákra? 1981-re, amikor Bródy János - azóta Kossuth-díjas - azt mondta, "sem az URH, sem a Bizottság nem tartozik hozzánk. Az utóbbi például képzőművészekből áll", Som Lajos pedig azt: "Ma már nem kizárt, hogy az eredendően új zene éppen a szocialista országokból fog elindulni."

A hülyeséget persze könnyen elfelejtjük, mint ahogy azt is, hogy az a magyar rockzenész, akinek lemeze jelenhetett meg, kivételes helyzetben volt. Hiába zokogott folyamatosan, hiába szívatta a hivatal, a lemezgyár, az átlaghoz képest fényesen megélt, több tízezer példányban fogyott a lemeze, és tényleg elhitte magáról, rock and roll sztárnak született. Miközben egy kanál vízben megfojtotta volna, vagy éppen meg is fojtotta a másikat, a kollégát.

Egyszer talán érdemes lenne egy gyűjteményt összeállítani azoknak az emlékére is, akik így vagy úgy belepusztultak abba, hogy magyar popsztárok lehettek.

Most azonban emlékezzünk csak a szépre! És mosolyogjuk! Bárgyún, mint a korabeli zenészek a hatvanas években készült "jól fésült" fotókon. Ráadásul a múzeum hamarosan bővül Korda Gyögy karórájával, Koós János karmesteri pálcájával, valamint két női bugyival, amit annak idején Sáfár Józsefnek (P. Box) dobtak föl a színpadra.

- legát -

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.