Oláhok, bozgorok – történelem és nyelvészet a lelátón

Zsák a foltját

Tudomány

Román futballszurkolók hazájuk válogatottjának Belarusz elleni meccsén kifeszítették Mongólia térképét, és ráírták angolul, hogy az a történelmi Magyarország. Miért vagyunk szerintük mongolok? És a bozgor tényleg hazátlant jelent?

Az Uniti Sub Tricolor (Egyesülve a trikolór alatt, UST) nevű román szurkolói csoportnak mindegy, melyik ország csapatával játszik a román válogatott, minden alkalommal emlegeti a magyarokat. Ez történt a március 25-i Andorra–Románia Európa-bajnoki selejtezőn, ahol a román ultrák verekedtek is (egymással). Március 28-án Bukarestben, a Románia–Belarusz mérkőzésen a vendégeknek azt rótta föl az UST, hogy nincs méltó sírhelyük a második világháborúban Fehéroroszország területén meghalt román hadifoglyoknak. Koszovót a Szerbiát ért súlyos bombázások időpontjára (1999. március 24.) emlékeztették. Ami a magyar ügyet illeti, kifeszítettek egy molinót, amely Mongólia térképét ábrázolja azzal a felirattal, „historical greater hungary”, vagyis ez lenne „a történelmi Nagy-Magyarország”. Kifeszítettek egy másik térképet is, amely Nagy-Romániát, vagyis Romániát és Moldovát együtt ábrázolja.

Csaba királyfi, csillagösvényen

Mindez reakció volt arra, hogy a Magyar Labdarúgó Szövetség nemrég állásfoglalást kért az Európai Labdarúgó Szövetségtől (UEFA) arról, be lehet-e vinni Nagy-Magyarországot ábrázoló molinókat a stadionokba. Az UEFA válaszából a magyar szövetség azt a következtetést vonta le, hogy lehet. A román labdarúgó-szövetség viszont úgy találta, ez provokatív tartalmú üzenet, és az UEFA-hoz fordult. Az UEFA tisztázta, hogy nem hagyta jóvá ilyen zászlók és transzparensek használatát, ha mégis előfordulnak, akkor bírságolni fog. Az MLSZ viszont ezek után is úgy foglalt állást, nem lesz semmi baj, csak a bevinni tervezett drapéria kizárólag a történelmi Magyarország térképét ábrázolhatja, más szimbólumot, feliratot nem, és nem zavarhatja a nézőket a kilátásban, meg nem lehet gyúlékony sem – ezt majd ellenőrzik. Nem mellesleg korábban az MLSZ tiltani akarta a nagy-magyarországos szurkolói kellékeket, ám Orbán Viktor emlékezetes szurkolói sálja megmutatta a helyes irányt a szövetségnek (lásd: Történelmi lecke huligánoknak, Magyar Narancs, 2023. február 8.).

A román ultrák mongolozása nem új lelemény a magyarellenes szubkultúrában. Amikor 2004. január 9-én a Vatra Românească nevű nacionalista szervezet tüntetést rendezett Aradon a Szabadság-emlékmű újbóli felállítása ellen, a Délmagyarország tudósítása szerint a demonstrálók azt követelték, a magyarok „vigyék vissza a szobrukat Mongóliába”.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.