Tévétorrent

Blandings

Tévétorrent

Játék a kastélyban - angol módra, így lehetne összefoglalni e komédiasorozatot, amely saját erényei mellett azért is dicséretes, hiszen bátor próbálkozás egy ősi műfaj továbbéltetésére a high concept világ sűrűjében.

A Blandings Kastély-regényekben P. G. Wodehouse elragadó - ahogy mondani szokták "igazi angol" - humorral rajzolja a múlt század húszas éveinek kosztümös, komornyikos, kastélyos történeteit. Elszegényedő, főleg rigolyákban és nyelvhasználatban őrzött nemesség, biciklivel járnak, s a pénzüket egy bolond unokaöcs szórja.

Jellem- és helyzetkomikumokra épülő 30 perces kis etűdöket kapunk, amelyek egyszerre bőven elegendőek is - jóból is megárt a sok, ún. angol humorból meg pláne. Ismerjük az összes figurát: a házsártos nagynénit, a habókos főrendet, az okos komornyikot, a házasodni nem akaró unokahúgot... Well, ismerjük és szeretjük. Kivált a nagyszerű színészi játéknak hála, hiszen a klasszikus komédia tudottan csak úgy bírhat túllépni az erőltetett bohóckodáson, ha nagyon komolyan veszik: a jó ritmus, az igényes képi világ és a színészi játék létfontosságú. Timothy Spall, Mark Williams, Jennifer Saunders neve szerencsére nemcsak jól cseng, de tökéletes biztosíték is a magas színvonalra.

Persze akárcsak Rejtő művei, valószínűleg a Blandings is papíron működik jobban, s Wodehouse rajongói is bizonyára erős kételyekkel fordulnak a tévé felé. De ezúttal nem izzadságszagú poénkodást pakolnak eléjük, inkább egy vasárnapi matinészínházi előadást.

Az ízes british english kedvelőinek igazi csemege.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.