Tévétorrent

Blandings

Tévétorrent

Játék a kastélyban - angol módra, így lehetne összefoglalni e komédiasorozatot, amely saját erényei mellett azért is dicséretes, hiszen bátor próbálkozás egy ősi műfaj továbbéltetésére a high concept világ sűrűjében.

A Blandings Kastély-regényekben P. G. Wodehouse elragadó - ahogy mondani szokták "igazi angol" - humorral rajzolja a múlt század húszas éveinek kosztümös, komornyikos, kastélyos történeteit. Elszegényedő, főleg rigolyákban és nyelvhasználatban őrzött nemesség, biciklivel járnak, s a pénzüket egy bolond unokaöcs szórja.

Jellem- és helyzetkomikumokra épülő 30 perces kis etűdöket kapunk, amelyek egyszerre bőven elegendőek is - jóból is megárt a sok, ún. angol humorból meg pláne. Ismerjük az összes figurát: a házsártos nagynénit, a habókos főrendet, az okos komornyikot, a házasodni nem akaró unokahúgot... Well, ismerjük és szeretjük. Kivált a nagyszerű színészi játéknak hála, hiszen a klasszikus komédia tudottan csak úgy bírhat túllépni az erőltetett bohóckodáson, ha nagyon komolyan veszik: a jó ritmus, az igényes képi világ és a színészi játék létfontosságú. Timothy Spall, Mark Williams, Jennifer Saunders neve szerencsére nemcsak jól cseng, de tökéletes biztosíték is a magas színvonalra.

Persze akárcsak Rejtő művei, valószínűleg a Blandings is papíron működik jobban, s Wodehouse rajongói is bizonyára erős kételyekkel fordulnak a tévé felé. De ezúttal nem izzadságszagú poénkodást pakolnak eléjük, inkább egy vasárnapi matinészínházi előadást.

Az ízes british english kedvelőinek igazi csemege.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.