Tévétorrent

Héjaröptetés

Jack Ryan

  • Bori Erzsébet
  • 2018. november 18.

Tévétorrent

Jack Ryant Tom Clancy első regényének (Vadászat a Vörös Októberre) világsikere állította üstökösi pályára. Előbb egy műfajteremtő – technothriller – regényfolyam szövődött köré, amelyből új széria, a Campus-sorozat ágazott ki, immár Jack Ryan Junior akcióhősködésével, majd újabb sorozatok (Op-center, Net Force) jöttek a már bevált mintát követve, mindehhez videojáték- és képregényváltozatok társultak, egyre több társszerző bevonásával, és amikor már kezdett átláthatatlanná válni a franchise, megjelent egy Clancy-galaxis útikalauz is a piacon.

A termelésben Clancy 2013-as halála sem okozott fennakadást, bár az új szériák és a posztumusz munkák messze elmaradnak az eredeti színvonalától.

De ki az a Jack Ryan, és mit tud? A Red Octoberben már szinte teljes vértezetben áll elénk a hadtörténeti doktorátussal, tengerészgyalogosi és Wall Street-i múlttal rendelkező CIA-elemző, és egy előzménykötetből (Férfias játékok) azt is megtudjuk, hogyan került az ügy­nökséghez, ahol nagyszabású Amerika-ellenes összeesküvések és terrorcselekmények feltárása, elhárítása során bizonyítja lucidus elméjét, bátorságát és erkölcsi feddhetetlenségét. Hogy aztán egy nemzetet lefejező tragé­diát követően az Ovális Irodában találja magát. Ha Az elnök emberei című széria alkotói a demokrata vezetői ideált, úgy Clancy az eszményi republikánus elnök alakját teremtette meg Jack Ryan személyében.

Legjobb munkáiban Clancy intelligens, hozzáértő és képzeletdús szerzőnek mutatkozik; történetei szerteágazók, több idősíkon, változatos helyszíneken sok szereplőt mozgat, mesterien szövi a szálakat és az izgalmak közepette arra is ügyel, hogy ne csússzon ki végzetesen a realitás talajáról. Még egy olyan vad forgatókönyv esetén sem, mint az 1980-as években az európai hadszíntéren megvívott harmadik világháború. Az általa meghonosított műfajt, a technothrillert úgy kell érteni, hogy az olvasó beható ismereteket kap az egyes korszakokban rendszeresített fegyverekről, gépparkról, kommunikációs eszközökről stb., sőt az új fejlesztésekről és prototípusokról is.

Különösen feltűnő, hogy már az évtizedekkel korábbi regények is mennyire mentesek a rasszizmustól, sovinizmustól, szexizmustól – ami nem zárja ki a patriotizmust és az elfogultságot az amerikai katonaság iránt, le egészen az utolsó bakáig, hovatovább ők, az életüket kockáztatók érdemlik ki a legnagyobb tiszteletét. Mivel főhősének a CIA a munkahelye, a Cég is jóval méltányosabb elbánásban részesül a tömegkultúrában megszokottnál – és még csak nem is az FBI rovására. Ami az ellenséget illeti, az sohasem nemzet, hanem egyének csoportja, akár az adminisztráción belül vagy szakadárként, de velük szemben mindig vannak józan gondolkodású hazafiak, akikre építeni lehet és kell is: ez Ryan elnök egyik vezérelve. A szövetségesekről az időnkénti súrlódások dacára elismerően szól (erre még visszatérek). Clancy abszolút színvak, pozitív hősei között minden etnikum képviselteti magát, és a csajok is kivívják a maguk helyét e mégoly macsó világban, az ász vadászpilótanőtől Mary Pat Foley ex-ügynökből lett nemzetbiztonsági tótumfaktumon át addig a First Ladyig, aki nem adja fel a hivatását, és továbbra is naponta bejár – igaz, helikopterrel – a munkahelyére. Ennyi talán elég is a jóból, illetve annak belátására, miért hasaltak el rendre e művek filmadaptációi: az egy-két szálra lecsupaszított cselekmény, a szereplők sokaságának kiiktatása, a technikai ismeretek és az elmemunka ábrázolhatatlansága óhatatlanul vezetett a két akció között némi magánéleti veszkődés mozisémához.

Jack Ryan kalandjai tehát sorozatért kiáltottak, az Amazon vállalkozott, és most örülünk. Majdnem. Nyolc epizódban már végig lehet vinni egy összetettebb történetet, körüljárható figurákat felrajzolni, és arányosan adagolni az izgalmakat. Carlton Cuse és Graham Roland, a két alkotó pontosan így jár el, és a szinte tökéletesre sikerült pilot a legszebb reményekre jogosít. A cselekményt áthelyezték napjainkba, Jack Ryant a regények Senior és Junior alakjából gyúrták össze, és John Krasinski az elődeinél meggyőzőbben személyesíti meg a hőst. Regénybeli patrónusa, Jim Greer (Wendell Pierce) itt egy baklövés után hazarendelt lúzer, így kvázi egymás mentoraiként nyomulnak Jackkel. Pluszpont jár az újabban divatozó, hosszúra nyújtott, „artisztikus” főcím mellőzéséért.

És ami nem tetszett: a mellékszál az érző szívű drónirányítóról, amelyet szerencsére elvágtak, így nem kell megtudnunk, milyen borzalmakat hoz a „kárpótolt” szír családra a zsák dollár a véres polgárháború közepette. És abban sincs köszönet, amit a franciák kapnak: egyikük iszlamofób kirohanással traktálja az életében először látott, tök ismeretlen amerikai kollégát, a másik azt fejtegeti, milyen rasszista a francia társadalom, szemben a nagyszerű újvilági olvasztótégellyel. (Clancy forog a sírjában.) A sorozat közepéig csak találgatjuk, melyik támadási forgatókönyv valósul meg a sok közül, aztán csak nézünk, mint a moziban, amikor az elszabadult égő vonatba még bedobnak egy kolerás téglát is. Ez a muníciófecsérlés – miközben Clancy vészforgatóköny­veit sorra használták le és fel más mozgóképek (friss példa a Designated Survivor) – annál érthetetlenebb, hogy már készül az új évad.

A Jack Ryan egyik legütősebb, hideglelős jelenetsorában menekülőket, ún. migráncsokat követünk Szíriából egy hatalmas törökországi táboron és az embercsempész-útvonalakon át a tengerpartig. Még nézni is rossz.

A sok Clancy azzal a veszéllyel jár, hogy az eleve atlantista olvasó elhéjásodási tüneteket észlel magán. A sorozatnézőt ez nem fenyegeti, ő csak szórakozni fog.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.