Tévétorrent

Jekyll és Hyde

Tévétorrent

Mit lehet kezdeni a Marvel-szörnyek korában Stevenson figuráival? Ha szuperhősök nem lehetnek, de már egy hagyományos adaptációról sem lehet szó, tegyük át a működésüket 1930-ba, legyen a főhős Jekyll/Hyde unokája, még ha a pontos genetikai képletet nehéz is összeilleszteni hozzá. Rázzuk (vagy keverjük) az egészet angol módra, vágjunk hozzá egy csinos tweedzakót, a londoni harmincas évek minden báját és némi steampunkot. De hagyjuk a pszichológiát meg a mélyelemzést másra, csináljunk egy kedélyes titkos ügynöki alosztályt a szellemek, féllények és egyéb misztikus szerzetek számára, a főgonoszunk meg legyen a régóta rettegve várt unoka, aki nyilván a poklot szabadítja rá szegény, de bánatukban is elegáns és fekete humorú angolokra. Hangozzék ez mégoly tökéletes recept­nek is, nem az.

Csakhogy e közhely- és furcsasághalmaz ellenére is azt kell mondanunk, hogy akad itt némi öniro­nikus humor, és főszereplőnk is jól hozza azt a kétarcúságot, ami ugyebár az eredeti mű lényege. Azaz, hogy Mr. Hyde-dal korántsem az a probléma, hogy elfeledkezve önmagáról, nem tudja kordában tartani eszeveszett erejét. Hanem az, hogy a szupererős, szupergoromba hős egyben antihős és gonosz. Velejéig az, rossz szándékú és igazán hitvány. Ha ezt sikerül mind a tervezett tíz részre megőriznie, akkor felőlünk jöhetnek a békebeli James Bonddal keresztezett Men in Black ügynökök és a meglepetésszerűen előbukkanó szellemkutyák. És ne legyenek kétségeink: jönni is fognak – hiába.

Magyar felirat: Godem–anneshirley83

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.