Tévétorrent

Scream Queens

Tévétorrent

Ryan Murphy nem a biztonsági játékról híres, ha sorozatokról van szó. Olyan szokatlan, bátor szériák fűződnek a nevéhez, mint a Glee, a Kés/alatt vagy az American Horror Story. Jellemző munkamódszere, hogy kötött, formalizált zsánereket értelmez újra/
bont le (a Glee posztmodern musical, az American Horror Story évadjai különböző horrorszubzsánerek). Most sem tesz másként: a slasher-sorozatok viszonylag friss hullámát lovagolja (mint a Scream vagy a jövőre érkező Slasher).

A slasher ugyancsak szigorú műfaji szabályrendszerű zsáner, mely repetitív, lezáratlan jellege miatt nagyon is kompatibilis a sorozat formátummal. Murphy nem a Sikoly nyitotta önreflexív-parodisztikus utat járja, visszanyúl a klasszikus slasher-elemekhez (egyetemi leányszövetség, kisvárosi közeg, tehetetlen felnőttek, traumatikus múlt), és tiszta komédiával vegyíti azokat.
A klasszikus kaszabolós filmekhez hasonlóan itt is belép a nyomozati szál, végig kérdés, hogy ki a gyilkos, ám a sorozat sajátos humora miatt lehetetlen komolyan találgatni a kilétét. (Ugyanezen okból sokszor a feszültnek szánt gyilkolós/üldözős jelenetek sem működnek). A széria a maga extrém módján ítéletet mond az elitista, szexista, homofób és rasszista diákszövetségek felett is (szeretnénk ennek betudni a sztereotipizáló poénokat is). Murphy eddigi munkásságának fényében a néző hajlik arra, hogy egy magát debilnek tettető, de valójában ravasz sorozatként értelmezze a Scream Queenst, de ezt néha igazán nehéz eldönteni (előzetes ismeretek hiányában pedig kizárt).

Magyar felirat: Szigony & Menzer

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.