Tévétorrent

Scream Queens

Tévétorrent

Ryan Murphy nem a biztonsági játékról híres, ha sorozatokról van szó. Olyan szokatlan, bátor szériák fűződnek a nevéhez, mint a Glee, a Kés/alatt vagy az American Horror Story. Jellemző munkamódszere, hogy kötött, formalizált zsánereket értelmez újra/
bont le (a Glee posztmodern musical, az American Horror Story évadjai különböző horrorszubzsánerek). Most sem tesz másként: a slasher-sorozatok viszonylag friss hullámát lovagolja (mint a Scream vagy a jövőre érkező Slasher).

A slasher ugyancsak szigorú műfaji szabályrendszerű zsáner, mely repetitív, lezáratlan jellege miatt nagyon is kompatibilis a sorozat formátummal. Murphy nem a Sikoly nyitotta önreflexív-parodisztikus utat járja, visszanyúl a klasszikus slasher-elemekhez (egyetemi leányszövetség, kisvárosi közeg, tehetetlen felnőttek, traumatikus múlt), és tiszta komédiával vegyíti azokat.
A klasszikus kaszabolós filmekhez hasonlóan itt is belép a nyomozati szál, végig kérdés, hogy ki a gyilkos, ám a sorozat sajátos humora miatt lehetetlen komolyan találgatni a kilétét. (Ugyanezen okból sokszor a feszültnek szánt gyilkolós/üldözős jelenetek sem működnek). A széria a maga extrém módján ítéletet mond az elitista, szexista, homofób és rasszista diákszövetségek felett is (szeretnénk ennek betudni a sztereotipizáló poénokat is). Murphy eddigi munkásságának fényében a néző hajlik arra, hogy egy magát debilnek tettető, de valójában ravasz sorozatként értelmezze a Scream Queenst, de ezt néha igazán nehéz eldönteni (előzetes ismeretek hiányában pedig kizárt).

Magyar felirat: Szigony & Menzer

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.