Tévétorrent

Scream Queens

Tévétorrent

Ryan Murphy nem a biztonsági játékról híres, ha sorozatokról van szó. Olyan szokatlan, bátor szériák fűződnek a nevéhez, mint a Glee, a Kés/alatt vagy az American Horror Story. Jellemző munkamódszere, hogy kötött, formalizált zsánereket értelmez újra/
bont le (a Glee posztmodern musical, az American Horror Story évadjai különböző horrorszubzsánerek). Most sem tesz másként: a slasher-sorozatok viszonylag friss hullámát lovagolja (mint a Scream vagy a jövőre érkező Slasher).

A slasher ugyancsak szigorú műfaji szabályrendszerű zsáner, mely repetitív, lezáratlan jellege miatt nagyon is kompatibilis a sorozat formátummal. Murphy nem a Sikoly nyitotta önreflexív-parodisztikus utat járja, visszanyúl a klasszikus slasher-elemekhez (egyetemi leányszövetség, kisvárosi közeg, tehetetlen felnőttek, traumatikus múlt), és tiszta komédiával vegyíti azokat.
A klasszikus kaszabolós filmekhez hasonlóan itt is belép a nyomozati szál, végig kérdés, hogy ki a gyilkos, ám a sorozat sajátos humora miatt lehetetlen komolyan találgatni a kilétét. (Ugyanezen okból sokszor a feszültnek szánt gyilkolós/üldözős jelenetek sem működnek). A széria a maga extrém módján ítéletet mond az elitista, szexista, homofób és rasszista diákszövetségek felett is (szeretnénk ennek betudni a sztereotipizáló poénokat is). Murphy eddigi munkásságának fényében a néző hajlik arra, hogy egy magát debilnek tettető, de valójában ravasz sorozatként értelmezze a Scream Queenst, de ezt néha igazán nehéz eldönteni (előzetes ismeretek hiányában pedig kizárt).

Magyar felirat: Szigony & Menzer

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.