Kémjátszmák Izraelben - The Honourable Woman

  • - borz -
  • 2014. november 22.

Tévétorrent

A politikai thriller bátor alkotói darázsfészekbe nyúltak. A darázsfészek a mindig forrongó Közel-Kelet, annak is az egyik legneuralgikusabb pontja, az izraeli–palesztin viszony.

És a körülötte bábáskodó, sertepertélő nagy és közepes hatalmak, amelyek – ha a közvetlenül érdekelt felek fáradni látszanának – bármikor készek némi olajat önteni a tűzre.

A címszereplő, Nessa Stein jó szándékú, cseppet naiv kezdeményezése – a nevét viselő vállalkozás támogatásával széles sávú internetet vinni Ciszjordániába – így torkollik véres bűntörténetbe kémjátszmákkal, zsarolással, megvesztegetéssel, szabotázzsal, családirtással, nemi erőszakkal, emberrablással, gyilkosságokkal, bombamerénylettel.

false

Tényleg van itt minden, mint a gazdagok karácsonyfája alatt, bőséges és sokrétű anyaggal szolgálva a brit sorozat nyolc egyórás epizódjának. Hugo Blick íróként és rendezőként is kitett magáért. A szö­vevényes cselekmény több gócpont körül bonyolódik (szűkebb családon belül, illetve a távolabbi rokonokkal, barátokkal és üzletfelekkel kiegészülve; kémek egymás közt és egymás ellen; palesztin belharcok; zsidó belharcok; nemzetközi politikai-diplomáciai szövetségek és érdekellentétek, miközben az alap zsidó–palesztin szembenállásról még nem is beszéltünk). Van itt ármány és szerelem, titok és tragédia dögivel.

false

A formátumos, jól kidolgozott figurákat remek színészek hitelesítik, garantáltan imádni fogják az MI6 közel-keleti részlegvezetőjét, Sir Hugh-t Stephen Rea fanyar megformálásában, de nehéz lesz ellenállni az elsöprő Schlomo bácsinak (Yigal Naor) és a titokzatos palesztin barátnőnek, Atikának is (Lubna Azabal). A főhősnőt játszó Maggie Gyllenhaalra sem lehet panaszunk, és még a szemünket is legeltethetjük: az elegáns partiktól, fényűző lakásbelsőktől, jótékonysági eseményektől (pazar kosztümökkel) a „hatalom folyosóin” át a gázai nyomortelepekig széles a helyszínek skálája. A jól adagolt fordulatok végig fenntartják a feszültséget, s bár néhány rejtélynek a néző magától is rájön a nyitjára, az utolsó percig érhetik kisebb-nagyobb meglepetések.

false

Egy-egy hajmeresztő logikai bakugrástól és alig hihető állítástól eltekintve a filmsorozat – mint a néző is – reális következtetésre jut: mindenki megéri a pénzét. És mindenki meg is kapja a magáét.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.