Tévétorrent

Outcast

Tévétorrent

Robert Kirkman The Walking Deadje kétségkívül újra játékba hozta a zombikat – a kérdés tehát az, hogy a másik, szintén sikeres képregénye, az Outcast meg tudja-e tenni ugyanezt az ördög­űzéssel, megszállottakkal és démonokkal. Már a pilot megjelenése sem volt szokványos: a FOX fb-oldalán indult, jelenleg is ott érhető el, de a premier előtt már több országban szinkronizált változatban vetítették.

Kisvárosban járunk a helyi prédikátor (a mindig kiváló Philip Glenister), a helyi démonok, hívők és hitetlenek oldalán. A fejek nem forognak körbe, de minden tárgyba vágó audiovizuális klisé feljön: a lesötétített, koszos atmoszférától az ágy felett lebegő gyereken keresztül a démonok cigarettafüstös orgánumáig. Mit lehet tenni, ha a szentelt víz sem elég?

A főhősnek nehéz gyerekkora volt, az anyát démon szállta meg, így nyilván a mű majdani megfejtését is a mára felnőtté és igazi outsiderré cseperedett fiú emlékképei és traumái között kell keresni. Amitől e keresgélés mégsem lesz unalmas vagy szimplán nevetséges (a horror erős kliséivel terhelt zsánereknél ebbe könnyű belecsúszni), az épp a Kirkman-féle vizuális könyörtelenség, amely a kedvenc zombijainknak is adottsága.

A nyitó képsorok egyértelműen eldöntik: vagy öt perc után sikoltozva kiszállsz, vagy sokkot kapsz, és ott maradsz: a történet ugyan aligha, de e sokkszerűség tényleg lehet magával ragadó. Egyelőre tehát egy erős ígéretben bízhatunk, amiért heti egy órára otthagyhatjuk a derűt és napsütést, ami ugyebár alanyi jogon vesz körül bennünket.

Magyar felirat: sztamas & Taurusz

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.