Tévétorrent

The Almighty Johnsons

Tévétorrent

"Anyám egy fa" - nem olyan, mintha valakinek az apja Darth Vader lenne, de azért megteszi.

Legalábbis akkor, ha ez a mondat egy új-zélandi misztikus komédiasorozatban fordul elő, amely meghatározás önmagában is épp elég abszurd ahhoz, hogy ne várjunk tőle semmi komolyat. A Johnson testvérek ügyes-bajos dolgait bemutató mű annyival lépi túl a családi drámák vagy éppen a nőt kereső huszonévesek gondjait tárgyazó sémákat, hogy bevonja az emberfelettit. A fiúk ugyanis az északi istenvilág újjászületett példányai, tehát Odin, Bragi és Loki rajongói, figyelem! Persze, hogy ne legyen egyszerű az istenek dolga sem (és nehogy egy Thor-adaptáció kerekedjen az egészből), emberivé kellett tenni a figurákat, amit megold, hogy isteni képességeik erősen elkoptak (túl sok időt töltöttek a Földön). Igazi fényük csak akkor térhet vissza, ha a 21. évét betöltő és isteni tulajdonságait éppen most megkapó Axl (Odin) beteljesíti a jövendölést, tehát megtalálja istennő párját, Frigget. Innen indul a dolog komédia (hadd ne mondjam: baromkodás) része; egy szerencsétlen nagykamaszt próbálnak bátyjai nők felé lökdösni. Semmi újdonság, a figurák csak kicsit szórakoztatóak (például a betépett médium "nagypapi", vagy Urll, aki a "kő-papír-olló" istene), az istennők-istenek nő-férfi ellentételezésű harca pedig egészen elcsépelt. A misztikus jelenetek digitálisan és látványosan ügyes megvalósítását megspórolták azzal, hogy komédia is, tehát nem várunk villongást. A mókát ígérő alapötletből valami egész komoly félrecsúszás lett: még az isteni szikra sem volt elég.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.