A sivatagi homokozó – Kerékpárpiktogramok a nagyvárosban

  • Kovács Bálint
  • 2015. április 5.

Veló Világ

Úttestre felfestett kerékpárpiktogramok, behajtási lehetőség az egyirányú utcákba, kerékpárosok által is használható buszsávok – mennyire odafigyelnek ebben a városban a biciklivel közlekedőkre! Nem? Hát nem.

Egyre több utcán jelennek meg az élénksárga kerékpárnyomok, azaz az úttestre felfestett, különálló – kiépített saját út vagy elkülönített sáv nélküli – bringát ábrázoló piktogramok. Nyilván boldog mosolyt csal minden arcra, hiszen ki ne szeretné néhány méterenként kedvenc közlekedési eszközének jó érzékkel és művészi tehetséggel stilizált festményét megcsodálni a betonon? Mert a gondoskodó főváros ilyesfajta kedveskedései nagyjából pont ennyire hasznosak.

És újabb demonstrációi annak, miként is gondolkodik a városvezetés és a BKK a kerékpáros közlekedésről (amit oly megértően neveztünk dilettánsnak a nagykörúti felújításokról elmélkedve). Hogy például van-e összetett és pontos elképzelése arról, mit is jelent a fogalom, hogy kerékpárút? Mi a jelenség célja, haszna, értelme?

Vannak országok, ahol úgy gondolják, a kerékpárutak egy sor biztonságtechnikai megfontolást figyelembe véve, a veszélyek minimalizálásával, az útépítéseknél érvényesítettel megegyezően ésszerű kialakítással, a kényelem biztosításával kifejezik és bizonyítják, hogy a bicikli a közlekedés egyenrangú résztvevője. Nálunk ezzel szemben azt a benyomást keltik, hogy a legtöbb, amit az utakon valami érthetetlen hóbortból kerékpárral szaladgáló, kissé idegesítő csodabogarak érdekében tenni lehet, legfeljebb annyi, hogy elismerjük a létezésüket, és kifejezzük, hogy amit csinálnak, végső soron azért nem illegális. A belvárosban évek óta nem történt komolyabb kerékpárút-kialakítás vagy -fejlesztés, ehelyett szinte kizárólag a valódi értelemmel alig bíró egyéb kategóriás és gyakorlatilag nulla befektetéssel és gondolkodással megoldható „fejlesztések” zajlanak: az úttestre vagy a buszsávokba festett piktogramok és az egyirányú utcák kerékpárosok számára történő kétirányúsítása.

Az előbbinek – a piktogramoknak – ugyanis egyetlen haszna van mindabból, amit afféle utópiaként leírtunk: láthatóbbá teszi az autóval közlekedők számára a kerékpárosokat, és ezzel megteszi az elképzelhető legeslegkisebb, mikroszkopikus lépést a bringák forgalomba integrálása felé. Ennyi. Ennek az intézkedésnek ugyanis alig van több értelme, mint ha mondjuk a gyalogos átkelőhelyek mellé fekete festékkel felírnák a járdára egy nyíl kíséretében, hogy ZEBRA. Hiszen teljesen evidens, sőt a KRESZ szerint kötelező, hogy ahol nincs kerékpárút, ott a kerékpár az úttesten közlekedik, ilyen helyekre piktogramot festeni tehát nem több forgalmi tautológiánál. Majdnem ugyanez a helyzet a buszsávokkal is: bár szigorúan olvasva a KRESZ-t, valóban a buszsáv és az első autós sáv között kellene a bringával haladni, de ez valójában csak szabályozási hiba, amelyet sem a kerékpárral közlekedők nem tartanak és soha nem is tartottak be, sem a rendőrök nem törekedtek soha a betartatására, és nincs is rá szükség semmilyen szempontból sem.

Aki ezeket a piktogramokat felfesti – azaz többnyire a kerületi önkormányzatok a BKK hozzájárulásával –, nem tesz mást, mint érzéki sóhajok kíséretében kényezteti önmagát: választáskor, pályázatokon el lehet mondani, hogy ennyi és ennyi méteren biztosította a kerékpárosok akadálytalan, önfeledt száguldását, miközben vidáman meg lehetett spórolni a közlekedésbiztonsági megfontolásokat, a megoldáskeresést a felmerülő problémákra (kanyarodósávok, parkolás stb.). Olyan ez, mintha egy óvónő elkerítene kétszer két méter homokot a sivatagban, és melléírná egy táblára: HOMOKOZÓ.

Nehéz az ilyesfajta politikusi törekvésekkel nem egy kalap alá venni az egyébként hasznos ötlet Budapestre jellemző elsilányítását: az egyirányú utcák bringás behajthatóságát. Amit alighanem azért találtak ki, mert a lassabb kerékpárokkal az autóknál sokkal nehézkesebb az egyirányú utcákhoz igazodva adott esetben óriási kerülőket tenni vagy ezekhez igazodva ésszerűen megoldani a bringaút-hálózat ésszerű kiépítését, ráadásul bizonyos kisforgalmú és széles utakon csak két autó nem fér el egymás mellett, de egy autó és egy bicikli már derűsen. Csakhogy ilyen útból Budapesten, pláne a belvárosban azért nincs túl sok.

false

 

Fotó: narancs.hu


Így aztán egyre több az olyan egyirányú út, ahová annak ellenére mindkét irányból behajthatnak a kerékpárosok, hogy még egy autó is nehezen fér el. Ennek a fentiekkel ellentétben pislákoló szikrányi haszna sincsen, kárt annál többet okoz. Nemcsak arról van szó, hogy az ilyen, nem eléggé körültekintő gyakorlat nyilvánvalóan veszélyes autósra és bringásra egyaránt, de arról is, hogy jelentősen képes visszavetni a kerékpáros közlekedés elfogadottságát. Hiszen a satufékre kényszerülő vagy netán letörő visszapillantójú autóst a legkevésbé sem érdeklik a közlekedéspolitikai megfontolások, ő rossz esetben csak annyit fog látni, hogy a barom bringás szabálytalanul közlekedik, jobb esetben azt, hogy a biciklisták tönkreteszik az amúgy is nehézkes városi közlekedést. Pláne, ha – mint oly sok pesti utcában – az útkezelő hagyja az évek során tökéletesen lekopni a piktogramot, hogy a bringásnak mentsége se legyen, és nem gondoskodik a táblák körültekintő kihelyezéséről a kereszteződéseknél, gyalogátkelőknél.

Ha az ember kellően pesszimista, egy-egy olyan napon, amikor a hajnali ködből újabb sárga piktogramok bújnak elő, még rosszabbul is érzi magát, mint azelőtt: már megint gondolt valaki a kerékpáros közlekedésre, de már megint nem oldott meg semmit a terület ezernyi valós problémája közül.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.