70+-os cicaharc: Földes László durván belement Szörényi Leventébe

  • narancs.hu
  • 2015. augusztus 7.

Villámnarancs

Ez milyen már megint, azon megy a hirig, hogy ki volt a nagyobb ellenálló a komcsi alatt… A rózsadombi partizán a svábhegyi Zorro ellen. PR-célú zombitámadás Kapolcsról.

Hú, nagyon kemény interjút adott a VölgytörtéNET című PR-felületnek Földes László. Ha nem hangzana annyira eufemisztikusnak, azt is mondhatnánk, kemény, mint a Rolling Stones, de ezt inkább hagyjuk, halljuk inkább magát az ősz bárdot: „A dalainkat ezrek és ezrek énekelték, a rádió meg sose játszotta azokat, és a mi dalainkban másfajta szabadságvárás jelent meg, mint Szörényi Leventénél, aki a táncdalfesztiválokon szerepelt, és minden rendszer kedvence volt.”

De durva! Amikor feltör az üldözött minden keserve, oly sokáig voltunk lenn, nem is tudjuk, milyen fenn, ugyebár. De nehogy azt mondja valaki, hogy kontextusából durván kiszakítottuk a részletet, álljon itt az egész: „Rock'n'roll énekes vagyok, sose illeszkedtem be sehová, a saját utamat jártam. Ha engedték, ha nem. Nem tudom megítélni, hogy másoknál mi volt, teljesen mások a tapasztalataim a korlátokat és a szabadságot illetően, mint egy egyszerű embernek vagy akármilyen más művésznek. Az is én voltam, akinek a rendőrség szétverte a koncertjeit, akit megvertek vagy lefújtak. És az is én vagyok, akit ma már elismernek. Ezt nem érdemként mondom hanem, hogy milyen korlátok voltak egyrészt, másrészt meg, amikor a dalainkat ezrek és ezrek énekelték, a rádió meg sose játszotta azokat, és a mi dalainkban másfajta szabadságvárás jelent meg, mint Szörényi Leventénél, aki a táncdalfesztiválokon szerepelt, és minden rendszer kedvence volt.”

false

 

Fotó: MTI/Soós Lajos

No, akkor csak emlékeztetőül: mikor alakult Földes zenekara, a Hobo Blues Band? Mikor jelent meg az első lemezük? Ki adta ki? Persze ez ma már teljesen érdektelen. Egy dolgot azért mindenképpen Földes javára írhatunk: következetes. Már Kovács András Extázis 7-től 10-ig című dokumentumfilmjében (cc: dokumentumfilm) ezt tolta, igaz, akkor még rajongói státusban, hogy őt a hajáért meg a ruhájáért milyen veszettül üldözik. Az a film pedig 1969-ben készült. Közel ötven év partizánkomplexus, ha másért nem, ezért kijárna egy Kossuth-díj. Bocs, még egy. Ha ezért nem, akkor legalább azért, mert ebben az interjúban sem rest kitérni rá, hogy Orbán Viktor milyen jófej. De a veterán neki is megmutatta, hogy ki a kemény csávó.

Jaj, bácsi, csak ütni ne tessék! Nem, öcsi, én a dalaimmal harcolok… Ah!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.