Visszhang: film

A 75-ös terv

  • 2023. október 25.

Visszhang

A Ten Years Japan (Japán tíz év múlva) című, öt etűdből álló 2018-as film Chie Hayakawa rendezte első epizódja a társadalom elöregedésének problémájára reflektál.

Az öregek csak terhelik az állami büdzsét, tehát meg kell szabadulni tőlük. A szituáció gyomron vág: az állam komoly összeget fizet azoknak a 75 év felettieknek, akik „hazafias” kötelességből hajlandók eutanáziának alávetni magukat, és egy a procedúrát bonyolító ügynök saját, elvárásoknak megfelelni akaró anyósát kénytelen a halálba küldeni. Kegyetlenül pontos, a merő racionalitás embertelenségét leleplező rövidfilm. A nagyjátékfilmként újragondolt verzió viszont csak a részletekben mélyül el: másik történet(ek)et mesél (két ügynök van, plusz egy a holttesteket kezelő vendégmunkás) és több szálat csomóz hozzájuk a rendezőnő (az ügynökénél nem kevésbé fontos a nehéz döntést meghozó öregek sorsa), de a problematikához nem sokat tesz hozzá, és a gyomorba vágás is elmarad, a végkifejlet s az oda vezető út sejthető. Ez a disztópia nem előzmények nélkül való. Fukadzava Hicsiró Zarándokének című novellájának (és filmes feldolgozásainak) is kiindulópontja az a (korántsem csak Japán egyes vidékein űzött) gyakorlat, mely szerint egy bizonyos kor fölött az idős emberektől meg kell szabadulnia a közösségnek. Voltak kultúrák, ahol tettleg is rásegítettek a távozásra, máshol egyszerűen sorsukra hagyták a haszontalannak ítélt (talán nem is olyan) véneket. Hayakawa rövidfilmje, bármennyire is jó, alig ismert. A nagyjátékfilm viszont jelentős fesztiválokon (pl. Cannes) nyert fontos díjakat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.