Visszhang: film

A csapda

  • SzSz
  • 2024. augusztus 14.

Visszhang

Annak szurkol a néző, akit követ a kamera – szól a filmes közhely.

Így történhetett, hogy mindenféle erkölcsi normát félredobva drukkoltunk már De Gaulle meggyilkolásának (A Sakál napja), pszichopatáknak és egyéb őrülteknek is. A csapda épp így játszadozik érzelmeinkkel és várakozásainkkal: főhőse egy édesapa, aki jó bizonyítványa miatt elviszi lányát kedvenc énekesnőjének koncertjére – de mint kiderül, amikor épp nem az Év apja címre pályázik, ő a Hentesként ismert sorozatgyilkos. Az FBI azonban forró nyomon van: megtudják, hogy ott lesz a koncerten, és csapdát állítanak neki.

Egy zseniális alapötlet, kiváló színészgárda, remek kezdés, majd erős visszaesés – az elmúlt évtizedben nagyjából mindegyik M. Night Shyamalan-film így festett, nem kivétel ez alól A csapda sem. A szívtipróként ismertté vált, de az elmúlt években Hollywoodot maga mögött hagyó, angyalarcú Josh Hartnett láthatóan remekül szórakozik a főszerepben, ám a film nagyon hamar kirántja a talpa alól a talajt: a forgatókönyvön tátongó hatalmas lyukakon nem csak az értelem, de az izgalom is hamar kihullik, s ami még ennél is nagyobb baj, hogy a film az ironizáló, játékos hangneme mellett képtelen valódi feszültséget építeni. A Lady Raven nevű popsztárként ismert Saleka Shyamalan, a rendező lánya adja elő saját, a filmhez írt dalait – mindez a középpontban álló főszereplőpárossal együtt akár még valamiféle különleges metakommentár is lehetne az apa-lánya kapcsolatokról, ha néhány mérsékelten izgalmas jelenet mellett lenne a filmben bármi, amit komolyan lehet venni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."