Visszhang: film

A dohányzóasztal

  • SzSz
  • 2024. november 13.

Visszhang

A családi otthon berendezése, a fal színének kiválasztása, döntés arról, hogy mikor érkezett el az idő a gyermekvállalásra, majd arról, hogy hívják azt az érkező gyereket – egy házasság tele van konfliktusforrásokkal.

A filmbeli pár esetében pedig mindegyikről a feleség határoz – magától értetődő természetességgel. Őt Mariának hívják, míg a párját Jesúsnak, ami az alkotóknak a perverzzel kacérkodó, a politikai korrektséget sutba dobó humoráról árulkodik.

Jesús valójában gyereket sem akar, vagy legalábbis még nem, idősödő felesége viszont másképp gondolja. Egyetlen dolog van, amiben a férfi szabad kezet kap: kiválaszthatja, milyen dohányzóasztal kerüljön a nappaliba. Ahogy az lenni szokott, ebből a csorba szabadságvágyból fakadó döntésből végül hatalmas, véres galiba keletkezik. Jesús egy feltűnően ronda asztalt választ – nem tiszta, hogy azért, mert neki tetszik, vagy azért, mert a feleségének nem –, amelyet egy hiányzó alkatrész miatt még össze sem tud rakni. Maria közben elmegy bevásárolni, hogy illendően tudják majd fogadni Jesús vedégségbe érkező testvérét és annak párját, így először hagyja magára férjét a gyerekkel – na meg a dohányzóasztallal.

Caya Casas filmje úgy gyomorforgató, hogy lényegében semmit nem mutat, az őrület inkább csak a szereplők arcán bontakozik ki. Feszültségkeltése a pszichológiai horrorok legszebb hagyományait idézi, a rövidke történet azonban másfél óra alatt túlzottan elvékonyodik. Az ötlethez egy rövidfilm talán jobban illett volna.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.