Visszhang: film

Freedom

Visszhang

Ahogy minden népnek van kedvenc vezetője, úgy kedvenc bűnözője is akad (amikor ez a kettő ugyanaz a személy, az probléma).

A nyomorgatott kisember szemében nyomban hőssé válik az, aki megteszi, amire ő csak gondolni mer. Ahogy nálunk a Viszkis, Franciaországban ezt a szerepet Bruno Sulak töltötte be az 1970-es, 1980-as években, aki azzal vált népszerűvé, hogy élelmiszerbolti, ékszerüzleti fosztogatásait híresen erőszakmentesen, sőt kedvesen intézte. Kalandjait ezúttal a színésznőből lett rendező, Mélanie Laurent viszi képernyőre, aki nem először készít heist filmet, de ahogy Tolvajnők című mozijánál, úgy most is felmerül a kérdés: minek?

A láthatóan fénykorát élő Sulak múzsájával és jó barátjával járja a francia boltokat, hogy ott fegyverrel, de azt soha el nem sütve szedje be a napi bevételt „nyugalom, ez nem a maguk pénze” felkiáltással. Ahogy az lenni szokott, az elején minden jól megy, de idővel akadozni kezd a nagy terv, és a férfit elkapják. Azonban, ha az ember igazán akar valamit, azt el is éri, Bruno pedig nem hagyja, hogy holmi kiemelten őrzött börtön­falak visszatartsák őt a szerelmétől. (Rossz hír a férfi nézőknek, akik a romantikus hőstettek láttán az elégedetlen barátnőikkel küzdenek, hogy a film ezen része ráadásul pont igaz.)

Kár lenne tagadni, hogy a rablás, bujaság és tengerpart kombójának látványától valamit óhatatlanul érezni kezd az ember, és persze ki ne szimpatizálna egy ilyen antihőssel, ám a mélységek híján a film végére valahogy a néző is üresen találja a zsebeit.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.