Visszhang: film

Freedom

Visszhang

Ahogy minden népnek van kedvenc vezetője, úgy kedvenc bűnözője is akad (amikor ez a kettő ugyanaz a személy, az probléma).

A nyomorgatott kisember szemében nyomban hőssé válik az, aki megteszi, amire ő csak gondolni mer. Ahogy nálunk a Viszkis, Franciaországban ezt a szerepet Bruno Sulak töltötte be az 1970-es, 1980-as években, aki azzal vált népszerűvé, hogy élelmiszerbolti, ékszerüzleti fosztogatásait híresen erőszakmentesen, sőt kedvesen intézte. Kalandjait ezúttal a színésznőből lett rendező, Mélanie Laurent viszi képernyőre, aki nem először készít heist filmet, de ahogy Tolvajnők című mozijánál, úgy most is felmerül a kérdés: minek?

A láthatóan fénykorát élő Sulak múzsájával és jó barátjával járja a francia boltokat, hogy ott fegyverrel, de azt soha el nem sütve szedje be a napi bevételt „nyugalom, ez nem a maguk pénze” felkiáltással. Ahogy az lenni szokott, az elején minden jól megy, de idővel akadozni kezd a nagy terv, és a férfit elkapják. Azonban, ha az ember igazán akar valamit, azt el is éri, Bruno pedig nem hagyja, hogy holmi kiemelten őrzött börtön­falak visszatartsák őt a szerelmétől. (Rossz hír a férfi nézőknek, akik a romantikus hőstettek láttán az elégedetlen barátnőikkel küzdenek, hogy a film ezen része ráadásul pont igaz.)

Kár lenne tagadni, hogy a rablás, bujaság és tengerpart kombójának látványától valamit óhatatlanul érezni kezd az ember, és persze ki ne szimpatizálna egy ilyen antihőssel, ám a mélységek híján a film végére valahogy a néző is üresen találja a zsebeit.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.