Visszhang: színház

A félkegyelmű

Visszhang

Miskin herceg (Bari István) a szó legnemesebb értelmében nemes, naivitása határtalan.

Személyisége szöges ellentétben áll az őt körülvevő, velejükig romlott, számító és képmutató emberekkel.

Az egyre jobban elharapódzó individualizmus és a mindent átitató anyagiasság közepette nagyon is időszerű volt Dosztojevszkij hősét új köntösben megmutatni. A köntös egyébként szó szerint is értendő, Miskin ugyanis egy házikabátot imitáló ballont visel egész este, amelyet nem gombol össze, így, ha épp jön-megy, az meg-meglibben, óhatatlanul eszünkbe juttatva a szuperhősök köpönyegét is – meg mást is. Kórházi egyenpapucsnak beillő fehér klumpa van még rajta, az pedig félreérthetetlenül utal a kórházi zárt osztályokra (jelmeztervező: Benedek Mari). Bari telitalálat a szerepre, igazi kívülálló, még akkor is, amikor Rogozsinnal örök barátságot esküsznek egymásnak. Utóbbit Pallag Márton alakítja, de ő játssza még Lebegyevet is, a minden hájjal megkent hízelkedőt, aki prédáját cserkésző vadmacskára hasonlít, ahogy görnyed, hajlong és settenkedik. Ennél a figuránál a leglátványosabb a rendező, Horváth Csaba védjegyének számító eltúlzott mozgás, amellyel már önmagában is groteszkké teszi Rogozsin figuráját.

Az elrajzolt mozdulatok valamennyi szereplőt jellemzik, kivéve a jó herceget, akit Horváth a mozgásában is igyekszik a többiek fölé emelni; a kontraszt miatt egyenesen olybá tűnik, mintha Miskin a vízen járna.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.