Visszhang: tévésorozat

A föld alatti vasút

Visszhang

Mostanában nem vagyunk híján a fajgyűlölet rettenetét horrorral ötvöző szériáknak.

Mostanában nem vagyunk híján a fajgyűlölet rettenetét horrorral ötvöző szériáknak (Lovecraft Country, Them). Barry Jenkins (Holdfény, Ha a Beale utca mesélni tudna) Colson Whitehead történelmi metafikcióját adaptálta sorozattá – A föld alatti vasút borzongatóan ötvözi a marón kritikus horrort a Jenkinsre jellemző álomszerű lírával.

Cora és Caesar rabszolgák egy georgiai ültetvényen. A fehér urak és fekete társaik is egy titkos föld alatti vasúthálózatról suttognak, mely utat jelenthet a szabadságba. A nő és a férfi együtt szöknek el az alagútrendszerben. Ám a vágyott vonat nem egyenesen a szabadságba viszi őket: kizsákmányolás, mészárlás és tudománynak álcázott népirtási kísérletek rémálomszerű stációin kell átverekedniük magukat, miközben egy fejvadász is a nyomukban lohol.

Whitehead regényének fő leleménye, hogy a történelmi tényeket (a rabszolgák szabadulását segítő titkos infrastruktúra) mágikus realizmussal és érzékeny jellemábrázolással vegyíti, amit jó érzékkel Jenkins is megőriz. A hangsúly nem a kalandokon és a fordulatokon van, hanem a déli pokol komótos felfedezésén. A sorozat leginkább felkavaró, életörömétől megfosztott pikareszkként értelmezhető (nem véletlenül teszi tiszteletét a Gulliver utazásai és az Odüsszeia is): Cora és Caesar testi és lelki gyötrelmek során megy keresztül, de Jenkins sosem veszi el tőlük a szeretet és szolidaritás megtapasztalását. A föld alatti vasút teljes figyelmet és türelmet követel, sokszor nem könnyű nézni, de a mélyén bujkáló szépség megéri a kitartást.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."