Visszhang: tévésorozat

A föld alatti vasút

Visszhang

Mostanában nem vagyunk híján a fajgyűlölet rettenetét horrorral ötvöző szériáknak.

Mostanában nem vagyunk híján a fajgyűlölet rettenetét horrorral ötvöző szériáknak (Lovecraft Country, Them). Barry Jenkins (Holdfény, Ha a Beale utca mesélni tudna) Colson Whitehead történelmi metafikcióját adaptálta sorozattá – A föld alatti vasút borzongatóan ötvözi a marón kritikus horrort a Jenkinsre jellemző álomszerű lírával.

Cora és Caesar rabszolgák egy georgiai ültetvényen. A fehér urak és fekete társaik is egy titkos föld alatti vasúthálózatról suttognak, mely utat jelenthet a szabadságba. A nő és a férfi együtt szöknek el az alagútrendszerben. Ám a vágyott vonat nem egyenesen a szabadságba viszi őket: kizsákmányolás, mészárlás és tudománynak álcázott népirtási kísérletek rémálomszerű stációin kell átverekedniük magukat, miközben egy fejvadász is a nyomukban lohol.

Whitehead regényének fő leleménye, hogy a történelmi tényeket (a rabszolgák szabadulását segítő titkos infrastruktúra) mágikus realizmussal és érzékeny jellemábrázolással vegyíti, amit jó érzékkel Jenkins is megőriz. A hangsúly nem a kalandokon és a fordulatokon van, hanem a déli pokol komótos felfedezésén. A sorozat leginkább felkavaró, életörömétől megfosztott pikareszkként értelmezhető (nem véletlenül teszi tiszteletét a Gulliver utazásai és az Odüsszeia is): Cora és Caesar testi és lelki gyötrelmek során megy keresztül, de Jenkins sosem veszi el tőlük a szeretet és szolidaritás megtapasztalását. A föld alatti vasút teljes figyelmet és türelmet követel, sokszor nem könnyű nézni, de a mélyén bujkáló szépség megéri a kitartást.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”