Visszhang: lemez

Fu Manchu: The Return of Tomorrow

  • Harci Andor
  • 2024. július 31.

Visszhang

A grunge-dzsal párhuzamosan kialakuló stoner is a kilencvenes évek elejének meghatározó műfaja volt.

A Black Sabbath riffjeit idéző zene annak idején rengeteg új és létező zenekart ihletett meg. Utóbbiak egyike a San Clemente-i Fu Manchu, az 1985-ben (még Virulence néven) alakult hardcore zenekar volt, amely felült ugyan a stonerhullámra, de csavart egyet a rajta, amikor 1994-ben kiadták a No One Rides for Free című lemezükön – a hardcore-múltnak köszönhetően – tempósabb, sietősebb ritmusokra akasztották rá a karakterisztikus hangzást.

És a Fu Manchu azóta sem állt le. Legújabb albumuk, a The Return of Tomorrow első hét dala a korai, keményebb, gyorsabb korszakot idézi, a további hat szerzemény viszont a csendesebb, meditatívabb dolgokat. Kár, hogy nem a lemez egyik legkiválóbb dala, a Solar Baptised a vízválasztó, abban ugyanis tökéletes harmóniában olvad össze a két univerzum, ráadásul jól passzolna a lemez legrövidebb, (Time Is) Pulling You Under című számához is, amely ugyancsak kimagasló teljesítmény. De a nyitódalról, a Dehumanize-ról, és a rákövetkező Loch Ness Wrecking Machine-ról is a legjobbakat mondhatjuk, sőt kiemelhetnénk az összes dalt, hiszen egy sincs, amely ne lenne méltó a három évtizedes életműhöz. Még a zenekar vezetőjének, Scott Hillnek a hangján sem érezni, hogy fáradna. Végeredményben ugyanolyan erőt sugároz a hanganyag, mint amilyen a zenekar fétisévé vált amerikai izomautók. Úgy tűnik, a Fu Manchu nem tud hibázni, és az időzítés is tökéletes.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.