Visszhang: tévésorozat

A szekta lányai

Visszhang

Elhivatott követők százai, 13 feleség, egy teljes birodalom: Ervil LeBaron nemhogy megtalálta, de felépítette a földi mennyországot, majd fegyvereseket állított a kapujába.

Az 1970-es években az individuum és szexualitás felszabadulásától megtévelyedők rohantak karizmatikus szektavezérek karjaiba, ahol világmegváltás címszó alatt megkapták azt az elnyomást, amely elől menekültek. A LeBaron vezette, mormon tanításokra alapozott szekta a megtévedt lelkek megmentésén túl legalább 25 – az Úr nevében elkövetett – gyilkosságot is jegyez. Az alapító véresen komolyan véve a sokasodásról szóló paragrafust, több mint ötven kis hívővel örvendeztette meg az urat, akik felnőve az egyház alappillérei és hóhérai lettek. A szekta lányai őket mutatja be, demonstrálandó a túl jól ismert történetet arról, hogy mire képes a hatalomvágy.

Az eset kétségtelenül brutális, de elég erős-e ahhoz, hogy öt részen át ébren tartsa a figyelmünket? Sara Mast szériája hiába szolgál fontos, első kézből származó információkkal, beleesik abba a hibába, amelybe számos más dokumentumsorozat is. Igyekszik elég nyers és életszagú maradni ahhoz, hogy valóságalapon borzongasson, de az emészthetőbb műveken szocializálódottakat se veszítse el, ezért rendre játékfilmes túlzásokhoz, szükségtelen hatásvadászathoz nyúl. Azt mindenképpen a produkció javára írhatjuk, hogy újabb bizonyítékot szolgáltat arra, hogy az elnyomás egy konkrét receptre épül, amelyet, ha kiismerünk, tenni is tudunk ellene.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.