Visszhang: tévésorozat

A szekta lányai

Visszhang

Elhivatott követők százai, 13 feleség, egy teljes birodalom: Ervil LeBaron nemhogy megtalálta, de felépítette a földi mennyországot, majd fegyvereseket állított a kapujába.

Az 1970-es években az individuum és szexualitás felszabadulásától megtévelyedők rohantak karizmatikus szektavezérek karjaiba, ahol világmegváltás címszó alatt megkapták azt az elnyomást, amely elől menekültek. A LeBaron vezette, mormon tanításokra alapozott szekta a megtévedt lelkek megmentésén túl legalább 25 – az Úr nevében elkövetett – gyilkosságot is jegyez. Az alapító véresen komolyan véve a sokasodásról szóló paragrafust, több mint ötven kis hívővel örvendeztette meg az urat, akik felnőve az egyház alappillérei és hóhérai lettek. A szekta lányai őket mutatja be, demonstrálandó a túl jól ismert történetet arról, hogy mire képes a hatalomvágy.

Az eset kétségtelenül brutális, de elég erős-e ahhoz, hogy öt részen át ébren tartsa a figyelmünket? Sara Mast szériája hiába szolgál fontos, első kézből származó információkkal, beleesik abba a hibába, amelybe számos más dokumentumsorozat is. Igyekszik elég nyers és életszagú maradni ahhoz, hogy valóságalapon borzongasson, de az emészthetőbb műveken szocializálódottakat se veszítse el, ezért rendre játékfilmes túlzásokhoz, szükségtelen hatásvadászathoz nyúl. Azt mindenképpen a produkció javára írhatjuk, hogy újabb bizonyítékot szolgáltat arra, hogy az elnyomás egy konkrét receptre épül, amelyet, ha kiismerünk, tenni is tudunk ellene.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.