Visszhang: film

A világ dicsősége

  • 2021. június 2.

Visszhang

Tipikusan olyan cím az eredeti Gloria mundi, amit nagyon nem kellett volna lefordítani.

Mivel így elveszett a legfontosabb állítása a filmnek, amely egy újszülöttre és a rá váró világra kíván vonatkozni: a Gloria nevű kisbabára és szülei, hozzátartozói proli létezésének reménytelenségére. Más kérdés, hogy a pápává szentelés szertartásának részeként elhangzó, közmondásként félreértett mondatnak („Így múlik el a világ dicsősége”) pont a film kontextusában nincs semmi értelme az erőltetett egybecsengésen kívül. Nagyzoló játék a szavakkal. Nincs a film munkáscsaládjának életé­ben semmi dicsőség, ami elmúlhatna. Csak nyomorúság van, az viszont a kommunista rendezőtől, Robert Guédiguiantól megszokott mértékben: nagyon. A gyárak és a gyári munkalehetőségek fogyatkozásával ún. vállalkozó státusba, egészség-, nyugdíj- és munkaeszköz-biztosítás tekintetében öngondoskodásra (önkizsákmányolásra) kényszerített páriák mindennapi küzdelmei, megélhetésért vállalt megalkuvásai, egymással szemben elkövetett hűtlenségei és árulásai kellene, hogy drámává formálódjanak. Ám az epizodikus szerkesztésű mű minden egyes jelenetében a fenyegető, balszerencsés vagy tragikus fordulatok halmozása nem feltárja – mint az szándéka volna – egy világ belső működését s e működés áldozatainak meghasonlásait, hanem csak felhasználja ezt a célzatosan szerkesztett, brosúrajellegéből fakadóan csupa előre látható fordulatot tartalmazó tablót annak a korántsem eredeti, a maga jelszószerűségében kínosan lapos állításnak az alátámasztására, mely szerint a kapitalizmus rossz.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.