Visszhang: könyvbemutató

Ahonnan látni az eget

Visszhang

Vaskályhás, múlt századi kocsmabelső volt a díszlet a Magvető könyvheti estjén.

Az öt friss megjelenés apropóján a szerzőkkel Bálint András és Szegő János beszélgetett, a könyvekből Mészáros Blanka és Gazsó György olvasott fel. Móser Ádám harmonikajátéka egyszerre erősítette fel a színpadi atmoszférát, és jelezte a művek közti váltásokat. Nádasdy Ádám Hordtam az irhámat című könyve nyomán álmáról, a gangok közötti repülésről beszélt, és arról, hogy a hidak trükkje, hogy elsősorban önmagukat kell tudniuk megtartani ahhoz, hogy utána megtarthassanak minden mást. Krusovszky Dénes Levelek nélkül című regényéből kiderül, mi a baj a fákkal, de arra is kitér, hogy miért ragaszkodnak az öregek annyira saját készítésű zavaros, savanyú borukhoz. Milbacher Róbert arról mesélt új regénye, a Keserű víz című kapcsán, hogy nagymamája mára nyomtalanul eltűnt faluja krónikájának megírása során elkerülhetetlen volt felmenői döntéseinek vizsgálata és a jelenre való hatásukkal való szembenézés – kezdve az író saját létezésének esetlegességével. Szécsi Noémi az állattörténeteket felvonultató Rohadt állatok miatt kénytelen budapesti vámpírként coming outolni, majd a Hörcsög és a Vakond kalandos falunapjának leírását tárta elénk. Tóth Krisztina Ahonnan látni az eget című tárca- és novellagyűjteménye nyomán (amely egyben az esemény cím­adó kötete) közmunkások elevenedtek meg, akik friss mulccsal borított játszótéren piranhák elől menekülnek. Az est alatt végig azt éreztük, hogy néha egy ablaktalan, zárt tér levegője felszabadítóbb, mint a külvilágé.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."