Visszhang: könyvbemutató

Ahonnan látni az eget

Visszhang

Vaskályhás, múlt századi kocsmabelső volt a díszlet a Magvető könyvheti estjén.

Az öt friss megjelenés apropóján a szerzőkkel Bálint András és Szegő János beszélgetett, a könyvekből Mészáros Blanka és Gazsó György olvasott fel. Móser Ádám harmonikajátéka egyszerre erősítette fel a színpadi atmoszférát, és jelezte a művek közti váltásokat. Nádasdy Ádám Hordtam az irhámat című könyve nyomán álmáról, a gangok közötti repülésről beszélt, és arról, hogy a hidak trükkje, hogy elsősorban önmagukat kell tudniuk megtartani ahhoz, hogy utána megtarthassanak minden mást. Krusovszky Dénes Levelek nélkül című regényéből kiderül, mi a baj a fákkal, de arra is kitér, hogy miért ragaszkodnak az öregek annyira saját készítésű zavaros, savanyú borukhoz. Milbacher Róbert arról mesélt új regénye, a Keserű víz című kapcsán, hogy nagymamája mára nyomtalanul eltűnt faluja krónikájának megírása során elkerülhetetlen volt felmenői döntéseinek vizsgálata és a jelenre való hatásukkal való szembenézés – kezdve az író saját létezésének esetlegességével. Szécsi Noémi az állattörténeteket felvonultató Rohadt állatok miatt kénytelen budapesti vámpírként coming outolni, majd a Hörcsög és a Vakond kalandos falunapjának leírását tárta elénk. Tóth Krisztina Ahonnan látni az eget című tárca- és novellagyűjteménye nyomán (amely egyben az esemény cím­adó kötete) közmunkások elevenedtek meg, akik friss mulccsal borított játszótéren piranhák elől menekülnek. Az est alatt végig azt éreztük, hogy néha egy ablaktalan, zárt tér levegője felszabadítóbb, mint a külvilágé.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.