Visszhang: film

Alcarràs

  • 2022. november 16.

Visszhang

A parasztcsalád szerkezetében, mentalitásában, gazdasági egység mivoltában még őrzi az évszázados mintázatot, bár modern munkagépeket használ és nagyüzemi jellegű gazdálkodást folytat (egyetlen terményt állít elő, őszibarackot).

Ám a bérelt földről mennie kell azoknak, akik azt felvirágoztatták, a napelembiznisz nagyobb bevételt hoz majd a nemzedékek alatt felépített, kölcsönösen gyümölcsöző együttműködésen túllépő tulajdonosnak, a földesúrnak. A máskor ünnepi, hiszen egy egész év munkáját megkoronázó, ám most kelletlen, növekvő feszültséget, indulatokat hordozó szüret – az utolsó szüret – köré szerveződik a film. Egy amerikai moziban lehetne azt hazudni, hogy a végül összefogó gazdáknak, sorstársaknak van esélyük a nagybefektető üzletemberekkel szemben; hogy a polgármesteri hivatal elé a kisemmizés elleni tiltakozásképp öntött barackhegyekre odafigyel valaki, de a katalán Carla Simón rendezőnőnek nincsenek illúziói. Az amatőr szereplőkkel eljátszatott, az Olmi és a Taviani testvérek legjobb munkáit idéző keserű történetnek nem a végkifejlete kérdéses, hiszen az az lesz, ami már az elején is tudható (bár látni a gyümölcsös kivágását nem ugyanaz, mint tudni róla), hanem az, hogy mindezt hogyan lehet elviselni. A Berlini Filmfesztivál idei fődíjasa didaxis nélkül teszi fel a kérdést: ha majd az utolsó csepp benzin is elég és az utolsó képernyő is elsötétül, marad-e még valaki, aki tudja, hová, hogyan s mikor kell a magot elvetni, hogy abból egészen rövid idő, csupán egy-két generáció múlva fa legyen? Termés. Élet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.