Visszhang: film

Alcarràs

  • 2022. november 16.

Visszhang

A parasztcsalád szerkezetében, mentalitásában, gazdasági egység mivoltában még őrzi az évszázados mintázatot, bár modern munkagépeket használ és nagyüzemi jellegű gazdálkodást folytat (egyetlen terményt állít elő, őszibarackot).

Ám a bérelt földről mennie kell azoknak, akik azt felvirágoztatták, a napelembiznisz nagyobb bevételt hoz majd a nemzedékek alatt felépített, kölcsönösen gyümölcsöző együttműködésen túllépő tulajdonosnak, a földesúrnak. A máskor ünnepi, hiszen egy egész év munkáját megkoronázó, ám most kelletlen, növekvő feszültséget, indulatokat hordozó szüret – az utolsó szüret – köré szerveződik a film. Egy amerikai moziban lehetne azt hazudni, hogy a végül összefogó gazdáknak, sorstársaknak van esélyük a nagybefektető üzletemberekkel szemben; hogy a polgármesteri hivatal elé a kisemmizés elleni tiltakozásképp öntött barackhegyekre odafigyel valaki, de a katalán Carla Simón rendezőnőnek nincsenek illúziói. Az amatőr szereplőkkel eljátszatott, az Olmi és a Taviani testvérek legjobb munkáit idéző keserű történetnek nem a végkifejlete kérdéses, hiszen az az lesz, ami már az elején is tudható (bár látni a gyümölcsös kivágását nem ugyanaz, mint tudni róla), hanem az, hogy mindezt hogyan lehet elviselni. A Berlini Filmfesztivál idei fődíjasa didaxis nélkül teszi fel a kérdést: ha majd az utolsó csepp benzin is elég és az utolsó képernyő is elsötétül, marad-e még valaki, aki tudja, hová, hogyan s mikor kell a magot elvetni, hogy abból egészen rövid idő, csupán egy-két generáció múlva fa legyen? Termés. Élet.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.