Visszhang: film

Az éj leple alatt

  • - ts -
  • 2024. július 17.

Visszhang

Az utóbbi időkben mintha megsokasodtak volna a gyereküket kétségbeesetten kereső apák a streaming szolgáltatóknál, de lehet, hogy csak Benedict Cumberbatch Ericje miatt tűnik így.

A filmsorozatnak az volt a kiinduló csavarja, hogy egy módfelett antipatikus személy sikeréért kellett szorítanunk. Pietro Pugliából, közelebbről a kicsit saját maga fölé fényképezett Bariból szintén kétes alak lett. Egy ronda válás kellős közepén találjuk, egy szekérderéknyi szerencsejáték-adósság mindennapos fenyegetésével a nyakában, jócskán szétütött állapotban; az ügyes Riccardo Scamarcio egyedül viszi a hátán a filmet, amelyben a gyors kötelezők, az egykori idill és a mostani córesz felvillanása után már el is tűnnek a gyerekei. Az összes (kisfiú, kislány, bájosak, mint a táj). Hamar jelentkezik a rabló is, magas váltságdíjat követel. A nem teljesen elhidegült férj és dúlt felesége közös mentőakcióba kezdenek, tudják is, hogy honnan kell megszerezni azt a 150 ezer eurót… S innen tulajdonképpen egy másik film kezdődik, az viszont ugyanezekből a szokványos klisékből igyekszik egy egészen más várat felépíteni.

Pietro odisszeája a pénzért, benne egy otrantói csatával erősen emlékeztet egy olyan filmre, amelynek egy, de egyetlenegy kockája sem hasonlít erre, Pavel Juráček Josef Kilián (Postava k podpírání) című híres rövidfilmjére, amelynek hőse a kölcsönzési idő lejártával nem találja a macskakölcsönzőt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.