Visszhang: könyv

Magyarország globális története – A kezdetektől 1868-ig

  • - barotányi -
  • 2024. július 17.

Visszhang

Egyszerre nagylélegzetű és tanulságos vállalkozás megírni Magyarország történetét, fókuszban a világgal való összekapcsoltságunkkal, márpedig a Magyarország globális története című könyvsorozat szerkesztői (Laczó Ferenc, Vadas András, Varga Bálint) és igencsak népes szerzőgárdája pontosan erre vállalkoztak. Míg az első kötet nagyjából a kiegyezéstől napjainkig, a mostani a Kárpátok karéjának felgyűrődésétől 1868-ig tekinti át az ország, illetve geológiailag a Pannon-medence történetét.

Persze ne gondoljunk a szigorú kronologikus sorrend által bilincsbe vert száraz fejezetekre, megannyi izgalmas, az olvasó számára a szórakozva tanulás lehetőségét kínáló sztorin át jutunk el a modern Magyarország megszületéséig. A kötet tudós szerzői között éppúgy találunk történészt, mint régészt, geológust, irodalomtudóst, nyelvészt, az építészet históriájával vagy éppen a vallástudománnyal foglalkozó kutatót. Többnyire nem is az fogja az olvasót kínozni, hogy mi minden maradt ki innen (ami a mégoly tekintélyes terjedelmet tekintve is elkerülhetetlen), hanem az, hogy mennyi minden került bele. A kötet transznacionális szemléletének köszönhetően nemcsak azt ismerhetjük meg, hogy mi mindent köszönhetünk a nagyvilágnak (a kávétól a paprikán át az akácig, és megannyi nemes és kevésbé nemes eszméig), de azt is, hogy mennyi mindennel gazdagították az embertársainkat a nem mindig jó szántukból messzi tájakra elkóborló honfitársaink.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.