Visszhang: sziget

Azahriah

Visszhang

Évek óta nem volt arra példa, hogy magyar előadóra rásötétedett a Nagyszínpadon.

A Puskás Arénát májusban háromszor megtöltő Azahriah negyed nyolctól, tehát kiemelt idősávban játszhatott, amivel egy fiatalabb generáció Szigetre csábítása mellett az is cél lehetett, hogy a nemzetközi közönség is megismerje a külföldi karrier felé kacsingató ifjú előadót. Hogy szerzett-e új rajongókat, azt majd a hallgatottsági adatokból ki lehet bogarászni, de ezúttal még a „Mennyien vagytok itt, magyar testvéreim?” kérdésre szinte az egész küzdőtér magasba emelte a kezét.

Az viszont már most látszik, hogy a produkció rengeteget fejlődött a két évvel ezelőtti, szintén nagyszínpados szigetes fellépés óta. Azahriah számára egy ilyen koncert már nem egyszeri és megismételhetetlen alkalom, hanem „csak” egy újabb állomás a nyári fesztiválturnén. Ennek megfelelően nem próbált – nem is volt mit – túlkompenzálni. Jól eltalálták a pirotechnika és a konfetti arányát, a színpadkép egyszerre volt kompakt és látványos, ráadásul végre tánckar nélkül is élettel teli volt a tér. A figyelem fenntartása azonban nem mindig sikerült maradéktalanul. Zeneileg kifejezetten izgalmas volt, ahogy a koncert első 50 percében a már most egészen terjedelmes életmű stílusokon átívelő, eklektikus darabjaiból válogatott, de a nézőtéren állva azt lehetett érezni, hogy a közönség nagy része végig a buli utolsó 25 percét várta, amikor a dörmögő hangú Desh is megérkezett, hogy együtt adják elő legismertebb közös számaikat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.