Visszhang: lemez

Bach: Notebooks for Anna Magdalena/Mahan Esfahani

Visszhang

Minden zongorista növendék játszotta Bach bájos G-dúr menüettjét.

A zeneszerző második felesége, Anna Magdalena kottafüzetéből ismerjük a művet, de a gyűjteményt a maga teljességében kevesen ismerik. (Bach azért készítette a füzetet, hogy feleségének legyen mit játszania.) A budapesti koncertlátogatók előtt sem ismeretlen iráni származású csembalóművész albuma csupán válogatás, de ízléses keresztmetszet, amelyben Johann Sebastian művei mellett két Bach fiú, Carl Philipp Emanuel és Johann Christian zsengéinek, valamint német és francia szerzőknek is jut hely. Mahan Esfahani egy csendesebb hangú klavikordot és egy hangosabb csembalót váltogat, és minden egyes darabról tudja, mi tehetné érdekessé és izgalmassá, még akkor is, ha esetenként marginális jelentőségű, de szerethető kompozíciókat hallunk, amelyeknek néhány ütemében olykor ott rejlik az egész zenei hagyományunk. Hiszen tudunk-e rá válaszolni, hogy a Goldberg-variációk főtémája, az Aria miért halhatatlan remekmű, mikor nem több mint harminckét ütem, és egy hónap szorgalmas gyakorlással egy kezdő zongorista is elsajátíthatja? Carolyn Sampson szopránénekes előadásában néhány vokális darab is van a lemezen, köztük egy dohányellenes intelem (Erbauliche Gedanken Eines Tabakrauchers). Végső soron az album megkapó portré az asszonyról, a legnagyobb zeneszerző feleségéről, akiről portré sem maradt fenn, és akinek a becsültnél is többet köszönhet a zenetörténet, a hallgatói füleknek pedig comfort food, amelyet jó lesz újra és újra elővenni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.