Visszhang: lemez

Beethoven: Violin Sonatas Nos 3, 7 & 8

Antje Weithaas, Dénes Várjon

Visszhang

Három szonáta szerepel az albumon.

Kettő az opus 30-as sorozatból, amelyek 1802-ben készültek el, Sándor cárnak dedikálva, közöttük pedig egy valamivel korábbi, a mesterének, Salierinek ajánlott Esz-dúr darab, hangnemének megfelelően magabiztos, szinte heroikus hangulatú szonáta. Beethoven művei a kor szalonzenéjében divatos gáláns stílus jegyében születtek, de többre törekszik bennük a szerző. Elég az utóbb említett opus 12-es szonáta nyitóütemeire gondolni, a sarkos unisonókra, amelyek önkéntelen figyelmet parancsolnak a gyanútlan hallgatónak. Vagy az időt végtelenre tágító Adagióra, amelyet nagy, levegős szünetekkel ad elő Antje Weithaas és Várjon Dénes párosa.

A magyar zongorista és a német hegedűs háromrészesre tervezett összkiadás-sorozatuk második lemezén az is kiderül, hogy Beethoven képzeletében a műfaj egyenrangú játékosokon alapult (a korban ez nem volt egyértelmű: nem véletlenül utalt rá a kiadó egy téves címlaptervezetben, hogy a szonátákban a hegedűszólam elhagyható). Ez persze inkább zenetörténeti nüansz, ami az egyszeri hallgatót nem feltétlenül érdekli: az már inkább, hogy Weithaas és Várjon összeillő párost alkotnak, pedánsak és elegánsak, néha túlságosan is. Pár évtizeddel ezelőtt a legnagyobb előadók nagyvonalúan átadták magukat a saját érzelmeiknek, most óvatosabbak a zenészek. Inkább előveszik a patikamérleget. Ez a módszer sem eredménytelen, de olykor, mint a lemezt lezáró G-dúr szonáta lassú tételében, hiány­érzetet okozhat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.