Visszhang: lemez

Beethoven: Violin Sonatas Nos 3, 7 & 8

Antje Weithaas, Dénes Várjon

Visszhang

Három szonáta szerepel az albumon.

Kettő az opus 30-as sorozatból, amelyek 1802-ben készültek el, Sándor cárnak dedikálva, közöttük pedig egy valamivel korábbi, a mesterének, Salierinek ajánlott Esz-dúr darab, hangnemének megfelelően magabiztos, szinte heroikus hangulatú szonáta. Beethoven művei a kor szalonzenéjében divatos gáláns stílus jegyében születtek, de többre törekszik bennük a szerző. Elég az utóbb említett opus 12-es szonáta nyitóütemeire gondolni, a sarkos unisonókra, amelyek önkéntelen figyelmet parancsolnak a gyanútlan hallgatónak. Vagy az időt végtelenre tágító Adagióra, amelyet nagy, levegős szünetekkel ad elő Antje Weithaas és Várjon Dénes párosa.

A magyar zongorista és a német hegedűs háromrészesre tervezett összkiadás-sorozatuk második lemezén az is kiderül, hogy Beethoven képzeletében a műfaj egyenrangú játékosokon alapult (a korban ez nem volt egyértelmű: nem véletlenül utalt rá a kiadó egy téves címlaptervezetben, hogy a szonátákban a hegedűszólam elhagyható). Ez persze inkább zenetörténeti nüansz, ami az egyszeri hallgatót nem feltétlenül érdekli: az már inkább, hogy Weithaas és Várjon összeillő párost alkotnak, pedánsak és elegánsak, néha túlságosan is. Pár évtizeddel ezelőtt a legnagyobb előadók nagyvonalúan átadták magukat a saját érzelmeiknek, most óvatosabbak a zenészek. Inkább előveszik a patikamérleget. Ez a módszer sem eredménytelen, de olykor, mint a lemezt lezáró G-dúr szonáta lassú tételében, hiány­érzetet okozhat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.