visszhang: film

Birth/Rebirth

Visszhang

Laura Moss filmjében egyszerre nyúl a klasszikus horrortradíciókhoz (Mary Shelley Frankensteinje) és a modern irányzatokhoz, amelyekben a női test az iszonyat eredője (Ördög bújt beléd, A boszorkány, Nyers).

A terhesség persze még ezen belül is előkelő helyet foglal el (Rosemary gyermeke, Antibirth, Titán); a horror világképében a termékenység egyszerre tűnik ajándéknak és átoknak. Moss émelyítő, a moralitás végső határait feszegető filmjében az istent játszó őrült tudós két félből áll: Rose (Marin Ireland) hűvös, antiszociális patológus, Celie (Judy Reyes) gondoskodó, melegszívű szülészeti ápolónő. Egy kórházban dolgoznak, az élet kezdetének és végének gondosan elválasztott részlegein, de Celie kislányának váratlan halála végzetesen keresztezi útjaikat.

Rose szabadidejében a holtak feltámasztásával kísérletezik (egy malacot sikerül is visszahoznia az életbe), és Lila holtteste tökéletes alapanyagnak bizonyul az első emberkísérlethez. Amikor Celie felfedezi titkát, cinkostársává válik, és a két nő összefog, hogy egyre iszonyúbb módszerekkel életben tartsák a félvadon visszatérő Lilát. Az émelyítő tónusokban úszó, fizikailag is felkavaró film szinte elviselhetetlen volna, ha Moss nem oldaná azt némi éjsötét humorral és remek alakításokkal. Ireland és Reyes csodásan árnyalják a két eltérő személyiségű nő házasságszerű szövetségét és erkölcsi züllését. Kettősük és az igéző atmoszféra feledteti az ismétlődéseket és a helyenként klisészerű megoldásokat is. A Birth/Rebirth a hibáival együtt is felkavaró élmény.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.