visszhang: film

The Pod Generation

  • SzSz
  • 2024. május 29.

Visszhang

A jövő hideg, sötét és személytelen – legalábbis ez derül ki az elmúlt évek független, okosnak bélyegzett sci-fijeiből, amelyek a 2014-es Ex Machina sikere óta valósággal reneszánszukat élik.

Ezek többsége lenyűgöző látványvilág helyett egyetlen ötletre húzza fel disztópikus jövőképét, amely alig különbözik napjaink techfókuszú világától – pont, ahogy a Fekete tükör művelte fénykorában.

Sophia Barthes filmjében pél­dául a növények már olyan ritka tüneményeknek számítanak, hogy valóságos csoda, ha egy fa gyümölcsöt ad; a gyerekvállalás pedig egy felesleges kínokkal teli, avítt dolog. Rachel karrierje miatt nem is engedheti meg magának, hogy terhes legyen, de szerencsére cége befizeti őt egy forradalmi programba: a gyereket egy tojás alakú podban a mesterséges intelligencia kelti ki helyette. Párja, Alvy botanikusként ennél sokkal földhözragadtabb, mégis belevágnak a kísérletbe. Lassan kötődni kezdenek a podhoz, amellyel úgy bánnak, mint egy igazi csecsemővel: mobil­app segítségével etetik vagy játszanak be zenét neki, babusgatják, vele alszanak. Az abban növő magzat ugyan az övék, de maga a tojás a cég tulajdona, ezért a születés csak a cég székházában történhet meg. Rachelék azonban otthonszülésre vágynak, ezért fellázadnak a szabályok ellen.

A történet egy rakás kérdést felvet az anyaságról, gyerekvállalásról és -nevelésről, a film azonban nem áldoz különösebb figyelmet ezeknek. Pusztán arról beszél, hogy ugyan fejlődik a technológia, de a modern koponyákban is kőkori elme lakik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.