visszhang: film

The Pod Generation

  • SzSz
  • 2024. május 29.

Visszhang

A jövő hideg, sötét és személytelen – legalábbis ez derül ki az elmúlt évek független, okosnak bélyegzett sci-fijeiből, amelyek a 2014-es Ex Machina sikere óta valósággal reneszánszukat élik.

Ezek többsége lenyűgöző látványvilág helyett egyetlen ötletre húzza fel disztópikus jövőképét, amely alig különbözik napjaink techfókuszú világától – pont, ahogy a Fekete tükör művelte fénykorában.

Sophia Barthes filmjében pél­dául a növények már olyan ritka tüneményeknek számítanak, hogy valóságos csoda, ha egy fa gyümölcsöt ad; a gyerekvállalás pedig egy felesleges kínokkal teli, avítt dolog. Rachel karrierje miatt nem is engedheti meg magának, hogy terhes legyen, de szerencsére cége befizeti őt egy forradalmi programba: a gyereket egy tojás alakú podban a mesterséges intelligencia kelti ki helyette. Párja, Alvy botanikusként ennél sokkal földhözragadtabb, mégis belevágnak a kísérletbe. Lassan kötődni kezdenek a podhoz, amellyel úgy bánnak, mint egy igazi csecsemővel: mobil­app segítségével etetik vagy játszanak be zenét neki, babusgatják, vele alszanak. Az abban növő magzat ugyan az övék, de maga a tojás a cég tulajdona, ezért a születés csak a cég székházában történhet meg. Rachelék azonban otthonszülésre vágynak, ezért fellázadnak a szabályok ellen.

A történet egy rakás kérdést felvet az anyaságról, gyerekvállalásról és -nevelésről, a film azonban nem áldoz különösebb figyelmet ezeknek. Pusztán arról beszél, hogy ugyan fejlődik a technológia, de a modern koponyákban is kőkori elme lakik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.