Visszhang: film

Respect

  • 2021. augusztus 18.

Visszhang

Életrajzi filmet nem lehet elrontani. A Nagy Névre mindenki kíváncsi: szeretjük nézni a kimagasló tehetség korántsem mindig kimagasló életének a mi kis ítéletünk alá vonható szegmenseit.

Életrajzi filmet csak elrontani lehet: annyi a klisé, az elhasznált narrációs panel, párbeszédfordulat, neutrálissá laposított hatás­elem a műfajban.

Az Aretha Franklint megidéző biopic a pályának csupán arra a részére koncentrál, amikor az énekesnő kivívta magának a sikert: leküzdve függéseit. Ez a küzdelem a film témája. Elszakadás a féltő, spirituális biztonságot adó, ám zsarnoki, bigott lelkész apától, a fojtogató közegtől, elszakadás az uralkodó és élősködő férjtől, elszakadás a művészi identitást korlátozó elvárásoktól, elszakadás a feldolgozatlan gyerekkori traumák és a szintén feldolgozatlan siker következtében kialakuló alkoholfüggőségtől. Mindezt a kibontakozó fekete polgárjogi mozgalmak kissé felületesen megfestett háttere előtt. Értjük az (Oscar- és #metoo-kompatibilis) üzenetet, de ez az üzenet eltakarja előlünk az embert. Pedig az odaadással, komoly érzelmi amplitúdóval játszó és bravúrosan éneklő Jennifer Hudsonnál jobb Aretha Franklint képzelni sem lehetne. Egészen a vége főcímig. Akkor ugyanis jön az igazi Aretha. Öregen, meghízva, utolsó fellépései egyikén. Az a legkevesebb, hogy egy másodperc alatt leénekli a (kiváló!) főszereplőt. De felvillantása többet mond életről, közdelemről, kivívott (belső!) szabadságról, mint az egész film.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.