Visszhang: könyv

Búvárkodás haladóknak

Visszhang

Ferencz Mónika második verseskötete a bátran eklektikus megszólalásmód miatt olyan, mint egy nagyon erős első kötet.

A vékony könyv tartalmaz képzeletbeli szavakból álló szótárcikkelyt, enigmatikus drámarészletet, könnyed ready made szöveget, sőt rúnaverset is.

A tördelési trükkök (olykor mintha lebegnének a sorok a papíron), a csak nevek felsorolásából álló szonett (a feminista tematikájú vers címe: a kirekesztettek szonettje), vagy az, hogy az utolsó, nagy vers (hófedte hullámok alatt) záró versszaka a tartalomjegyzék összeolvasásával jön létre, jól ellenpontozzák a szövegek súlyosságát.

„Melyik év? Tudnod kéne, mert ő is jött végül, / az árnyékember, bár ezúttal nem ért semmihez, / csak leült a fűbe és biztatott, / hogy az ötéves kori önmagadhoz nyúlj.” Mélyvíz ez, valóban. Olvasóként talán azt díjazzuk leginkább, hogy ez a zavar, a titkosírások közötti elbizonytalanodás feloldódik. A rejtélyeket, a misztikumot vagy a mitikus, álomszerű ködöt a költő időről időre eloszlatja, a képek helyükre kerülnek. A kötet bravúrjai közé tartozik az is, hogy rájövünk, mennyire kontrollált káoszt hoz létre ez a csak látszólag lezseren végigvitt mesterterv. Az egyik vers (megszületik) például úgy kezdődik, mintha a lírai én viccet mesélne: „Azt ismered, hogy az ember megszületik / és felnéz a rozsdás égboltra?” A játék, miként a búvárkodás is, súlyoktól felszabadult állapot, ami a nyugalom felé mutat. „Engedjük szabadjára tajtékzó vadállatainkat”, kéri a költő. Engedjük!

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.