Visszhang: film

Csendes éj

  • SzSz
  • 2024. január 10.

Visszhang

John Woo húsz éve, A felejtés bére óta nem rendezett filmet a tengerentúlon.

Ez idő alatt túl sok innováció nem történt az akciófilm műfajában: Jason Bourne a kézikamerás, valóságszagú verekedéseivel hozott ugyan némi vérfrissítést, de a zsánert továbbra is a marcona kinézetű, hallgatag hősök, a Neesonök, Butlerek, Stathemek és The Rockok uralják. S hát, a bosszúállós történeteknek sem múlt el a divatjuk.

A Szebb holnap, A bérgyilkos és az Ál/Arc rendezője minden téren igyekezett biztosra menni. A Csendes éj olyan, mintha egy, a rendező jellegzetes stílusáról készült bemutató videó volna, amely csak azért készült el, hogy Woo bebizonyítsa, hogy még mindig tudja, mitől törik az állkapocs és szakad az ín, és így igyekezne pénzt kalapozni egy jövőbeli, ambiciózusabb projektjének.

Joel Kinnaman ezúttal egy elkeseredett édesapát alakít, akinek kisfiát karácsony napján öli meg egy eltévedt golyó a saját kertjükben. Azonnal, még rénszarvasos pulcsijában az egymást öldöklő bandák nyomába ered, de csak egy toroklövést kap – a későbbiekben ez biztosítja hősünk hallgatagságát. Megfogadja viszont, hogy a következő karácsonyig elpusztítja az összes környékbeli gengsztert.

Van itt minden, amit Woo-tól megszokhattunk: lassítva gyilkoló golyó, hiperközeliek és osztott kép­ernyő is. A dialógusok viszont teljesen hiányoznak, ami csak tovább erősíti azt az érzetünket, hogy valójában egy videójátékot nézünk. Ujjgyakorlat ez, de még így is minden jelenetében több ötlet van, mint az akciófilmek többségében.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.