Visszhang: film

Csendes éj

  • SzSz
  • 2024. január 10.

Visszhang

John Woo húsz éve, A felejtés bére óta nem rendezett filmet a tengerentúlon.

Ez idő alatt túl sok innováció nem történt az akciófilm műfajában: Jason Bourne a kézikamerás, valóságszagú verekedéseivel hozott ugyan némi vérfrissítést, de a zsánert továbbra is a marcona kinézetű, hallgatag hősök, a Neesonök, Butlerek, Stathemek és The Rockok uralják. S hát, a bosszúállós történeteknek sem múlt el a divatjuk.

A Szebb holnap, A bérgyilkos és az Ál/Arc rendezője minden téren igyekezett biztosra menni. A Csendes éj olyan, mintha egy, a rendező jellegzetes stílusáról készült bemutató videó volna, amely csak azért készült el, hogy Woo bebizonyítsa, hogy még mindig tudja, mitől törik az állkapocs és szakad az ín, és így igyekezne pénzt kalapozni egy jövőbeli, ambiciózusabb projektjének.

Joel Kinnaman ezúttal egy elkeseredett édesapát alakít, akinek kisfiát karácsony napján öli meg egy eltévedt golyó a saját kertjükben. Azonnal, még rénszarvasos pulcsijában az egymást öldöklő bandák nyomába ered, de csak egy toroklövést kap – a későbbiekben ez biztosítja hősünk hallgatagságát. Megfogadja viszont, hogy a következő karácsonyig elpusztítja az összes környékbeli gengsztert.

Van itt minden, amit Woo-tól megszokhattunk: lassítva gyilkoló golyó, hiperközeliek és osztott kép­ernyő is. A dialógusok viszont teljesen hiányoznak, ami csak tovább erősíti azt az érzetünket, hogy valójában egy videójátékot nézünk. Ujjgyakorlat ez, de még így is minden jelenetében több ötlet van, mint az akciófilmek többségében.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.