Visszhang: lemez

Deafheaven: Lonely People with Power

Visszhang

Van-e visszaút egy identitását elvesztett metálzenekar számára?

A 2010 óta működő Deafheaven erre a kérdésre keresi a választ Lonely People with Power című hatodik lemezén. A San Franciscó-i banda még 2021-ben azzal akasztotta ki ortodox rajongóinak egy részét, hogy a bevált receptet félretéve metál helyett tiszta, szomorkás énekléssel és shoegaze-es refrénekkel próbálkoztak. A kilengés ellenére a négy évvel ezelőtti Infinite Granite valójában nem is lett annyira rossz album, s a jelek szerint mindössze annyi történt, hogy a zenekar a lazább oldalának legszéléig merészkedett. Ám, hogy ennek fényében visszalépésnek tekinthető-e az új lemez, vagy egyszerűen csak egy változatosan jó zenekar aktuális lépésének, az csak a hallgató cinizmusától függ.

Ami viszont egyértelmű: a Deafheaven újra metálzenekarrá vált. Ráadásul morcosabban és keményebben, mint korábban bármikor; gyakran a hagyományos black metálig durvulnak a gitártémák és pörögnek a dobok, sőt újra van károgás is a dalokban. Ez George Clarke előadásában annak ellenére is valódi énekesi teljesítményként értékelhető, hogy túlzottan tág kereteket nem biztosít az efféle megszólalás. A túlkapások ellenére a Lonely People with Power valamiféle összegzése a Deafheaven eddigi munkásságának; egy azonnal felismerhető zenekart hallhatunk, amely a metálhoz van közelebb, és még véletlenül sem jutna az eszünkbe, hogy olyan hülyén hangzó címkéket aggassunk rájuk, amilyen például a shoegaze black metal volt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.