Visszhang: lemez

Duran Duran: Danse Macabre

Visszhang

A hullámhegyek mellett bőven akad példa hullámvölgyekre is a Duran Duran bő negyvenéves történetében – ezek egyike volt a Thank You című, 1995-ös feldolgozásgyűjtemény.

Az albumot a földbe döngölték a kritikusok, ráadásul a Q magazin recenzense egyenesen a minden idők legrosszabb lemeze díjat is odaítélte érte a zenekarnak. Pedig a Thank You – legalábbis e sorok írója szerint – egyáltalán nem rossz lemez, mégis annyira borzasztó a megítélése, hogy azt vártuk volna, hogy az együttes soha többet nem merészkedik a cover műfaj közelébe.

A Danse Macabre eredetét a zenekar egy tavalyi, halloween napján adott Las Vegas-i koncertjének környékén kell keresni. Az alkalomhoz illően eljátszottak jó pár olyan feldolgozást, amelyek illettek az aznapi tematikába, és a buli annyira jól sikerült, hogy a zenekar horrorfelelőse, az öregedő vámpír kinézetű Nick Rhodes billentyűs javaslatára belevágtak egy halloweenes lemez elkészítésébe. A Thank You kudarcából okulva hibrid albumot rögzítettek: van rajta feldolgozás, önfeldolgozás és új szerzemény is. Az első kategóriába többnyire olyan dalok tartoznak, amelyeknek a keletkezése nagyjából egybeesik a Duran Duran megalakulásával, illetve kezdeti időszakával. A Cerrone Supernature című dala Simon Le Bonék előadásában inkább karaokeverziónak tűnik, annyira hasonlít az eredetire. A Specials-féle Ghost Town is aránylag hű a forráshoz, akárcsak a Talking Heads Psycho Killerének átirata, amelyben meglepő módon a Måneskin nevű olasz kamu rockzenekar tagja, Victoria De Angelis bőgőzik. A Siouxsie and the Bansheestől ismert Spellbound langyos pop-rock köntöst kapott, a Rolling Stones Paint It Blackje pedig vitathatatlanul a Danse Macabre mélypontja. De azért felkerült egy kortárs fiatal előadó szerzeménye is a lemezre, nem más, mint a Bury a Friend Billie Eilishtől.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.