Visszhang: lemez

Duran Duran: Danse Macabre

Visszhang

A hullámhegyek mellett bőven akad példa hullámvölgyekre is a Duran Duran bő negyvenéves történetében – ezek egyike volt a Thank You című, 1995-ös feldolgozásgyűjtemény.

Az albumot a földbe döngölték a kritikusok, ráadásul a Q magazin recenzense egyenesen a minden idők legrosszabb lemeze díjat is odaítélte érte a zenekarnak. Pedig a Thank You – legalábbis e sorok írója szerint – egyáltalán nem rossz lemez, mégis annyira borzasztó a megítélése, hogy azt vártuk volna, hogy az együttes soha többet nem merészkedik a cover műfaj közelébe.

A Danse Macabre eredetét a zenekar egy tavalyi, halloween napján adott Las Vegas-i koncertjének környékén kell keresni. Az alkalomhoz illően eljátszottak jó pár olyan feldolgozást, amelyek illettek az aznapi tematikába, és a buli annyira jól sikerült, hogy a zenekar horrorfelelőse, az öregedő vámpír kinézetű Nick Rhodes billentyűs javaslatára belevágtak egy halloweenes lemez elkészítésébe. A Thank You kudarcából okulva hibrid albumot rögzítettek: van rajta feldolgozás, önfeldolgozás és új szerzemény is. Az első kategóriába többnyire olyan dalok tartoznak, amelyeknek a keletkezése nagyjából egybeesik a Duran Duran megalakulásával, illetve kezdeti időszakával. A Cerrone Supernature című dala Simon Le Bonék előadásában inkább karaokeverziónak tűnik, annyira hasonlít az eredetire. A Specials-féle Ghost Town is aránylag hű a forráshoz, akárcsak a Talking Heads Psycho Killerének átirata, amelyben meglepő módon a Måneskin nevű olasz kamu rockzenekar tagja, Victoria De Angelis bőgőzik. A Siouxsie and the Bansheestől ismert Spellbound langyos pop-rock köntöst kapott, a Rolling Stones Paint It Blackje pedig vitathatatlanul a Danse Macabre mélypontja. De azért felkerült egy kortárs fiatal előadó szerzeménye is a lemezre, nem más, mint a Bury a Friend Billie Eilishtől.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.